Spilles på Hovedscenen
8.9.18 - 19.10.18
Varighet
Ca. 2 timer. Forestillingen spilles uten pause.
Priser
- Ordinær
335,-
- Honnør
285,-
- Barn /
student165,-
- Grupper
Over 10285,-
«Det vonde drep du ikkje med øks»
Hun drives av det gode. Det godes motsats vil hun ikke vedkjenne seg. Det blir et problem.
Dette er historien om Ragnhild, gift med Håkon, og livet deres på gården Stavsund. Håkon har planer for fremtiden, men det har også faren hans, Didrik. I sitt begjær etter å gjennomføre sitt eget prosjekt, går ikke Didrik av veien for å bruke uredelige metoder. Mellom far og sønn står Ragnhild. Hun har tro på det gode i mennesket og at problemene kan løses til det beste for alle. Godheten blir satt på spill i møtet med Didrik. Det får fatale konsekvenser.
Olav Duun er en sylskarp iakttager av det skrøpelige og det store i livet. Han viser frem menneskets selvmotsigende vesen, og hvilken kraft det er i veksel-spillet mellom godt og ondt i en og samme natur. Som en underliggende klang til menneskeskildringene spiller den storslåtte naturen også med. Namdal-ingen Duun omtales gjerne som en språkkunstner, men ble i sin tid kritisert av riksmålsbevegelsen for ikke å skrive «rent» eller «korrekt». Duuns språk særpreges av en naturlig og muntlig taleform. Han viser oss at språk ikke er teknikk og endinger, men at språk handler om mennesket. Medmenneske regnes som et av høydepunktene i Duuns forfatterskap og romanen utgjør den første i trilogien om Ragnhild.
Når Trøndelag Teater setter opp Medmenneske er det med en ny dramatisering av Runar Hodne. Hodne har også regien, og med seg på laget har han blant andre scenograf Serge von Arx, og lysdesigner Andreas Fuchs. Den kunstneriske trioen kjenner vi fra tidligere suksesser på Trøndelag Teater som En handelsreisendes død, Hamlet og Vildanden. På Medmenneske har de med seg kostymedesigner Maria Gyllenhoff.
MEDVIRKENDE
Regi Runar Hodne
Scenografi Serge von Arx
Musikk Lars Petter Hagen
Kostymer Maria Gyllenhoff
Lysdesign Andreas Fuchs
Dramatisert av Runar Hodne
DRAMATISERING OG REGI
Runar Hodne er teater- og filmregissør utdannet ved regilinjen på Statens Teaterhøgskole i 2001, og har siden vært en ettertraktet regissør både i inn- og utland. I 2001 mottok han Heddaprisen for regien på Fosses Nokon kjem til å komme. Hodne har også regissert flere stykker i Danmark og Sverige og høstet i 2005 to Reumert-priser. Høsten 2007 var han en del av den kunstneriske ledelsen ved Torshovteatret. I 2003 skrev han – i samarbeid med Jo Strømgren – manus, og hadde regi på spillefilmen Mot Moskva. Her på Trøndelag Teater har han regissert Ifigeneia (2010), Hamlet (2015), En handelsreisendes død (2013) og Vildanden (2017). For En handelsreisendes død ble han nominert til Heddaprisen for beste regi.
SCENOGRAFI
Serge von Arx er arkitektutdannet fra ETH Zürich og professor i scenografi. Han jobber internasjonalt som arkitekt, scenograf og designer. Han forsker og underviser med fokus på ”performativ arkitektur”, møtet mellom arkitektur og teater. I 1998 startet von Arx samarbeidet med teaterskaperen Robert Wilson, og han er mentor på Watermill Center i New York. Wilson og von Arx har samarbeidet på mer enn 50 scene-, utstillings- og installasjonsprosjekter. Von Arx har siden 2007 vært kunstnerisk leder for scenografiavdelingen ved Akademi for scenekunst, Høgskolen i Østfold. Han satt i kunstfaglig styre for Praha-Quadriennalen 2015 og gjør det igjen i 2019. Medmenneske er den åttende produksjonen han gjør sammen med Runar Hodne – fem av dem på Trøndelag Teater.
MUSIKK
Lars Petter Hagen er en norsk komponist og kurator utdannet ved Norges musikkhøgskole. Han har vært kunstnerisk leder for interesseorganisasjonen Ny Musikk og festivalene Happy Days, Nordic Music Days og Ultimafestivalen. I 2003 fikk han Arne Nordheims komponistpris, og i 2004 ble han tildelt Edvard-prisen i klassen for samtidsmusikk. Han fikk Spellemannprisen 2013 i klassen komponist for Oslo Filharmoniske Orkester, Rolf Gupta og Gjermund Larsens utgivelse med hans musikk. I tillegg til vokal- og instrumentalkomposisjoner, har Hagen også arbeidet med lydinstallasjoner og komponert stykker for scene og filmproduksjoner. Her på Trøndelag Teater komponerte han musikken til Hamlet i 2015, som ble spilt inn av Trondheim Symfoniorkester. Hagen jobber for tiden som prosjektleder og kunstnerisk rådgiver for Oslo-Filharmoniens 100-års jubileum i 2019/2020.
KOSTYMEDESIGN
Maria Gyllenhoff er utdannet ved Danmarks Designskole. Hun har arbeidet som kostymedesigner i mange opera-, teater-, musikal- og filmproduksjoner. I hjemlandet Danmark har Maria arbeidet på Det Kongelige Teater, Kaleidoskop og Gasværket med bl.a Kasper Holten, Bille August, Alexander Mørk Eidem og Runar Hodne. I Sverige har hun designet kostymer på GöteborgsOperan, Malmö Opera, Dramaten og Stockholms Stadsteater. Maria har også jobbet ved Komische Oper Berlin og Summerscape-festivalen i New York. I Norge har hun designet kostymer på De tre musketerer, Peer Gynt (Nationaltheatret) og Trylle-fløyten (Den Norske Opera & Ballett). Medmenneske blir hennes tredje oppsetning sammen med regissør Runar Hodne.
LYSDESIGN
Andreas Fuchs har jobbet internasjonalt som lysdesigner siden 1988. Han har samarbeidet med teaterskaperen Robert Wilson i over tjue år. Han har jobbet ved scener som Berliner Staatsoper, Berliner Ensemble, Opera Bastille i Paris, Opernhaus i Zürich, Opéra de Monte Carlo, Salzburger Festspiele, Brooklyn Academy of Music og Lincoln Center i New York, Barbican Centre i London, Festival de Théâtre des Amériques i Montreal, og Ruhrfestspiele. Andreas Fuchs har tidligere samarbeidet med Runar Hodne på Othello, Demoner 2014, Brand og Don Juan ved Nationaltheatret, Fäder och söner ved Dramaten og på tre oppsetninger her på Trøndelag Teater, En handelsreisendes død, Hamlet og Vildanden.
PRESSEOMTALER
– Djevelsk godt teater
– viser hvordan teatret anno 2018 kan være en moderne formidler av tidløse dilemma
– Slik er Hodnes forestilling også en påminnelse om hvorfor stykket er en klassiker som hører hjemme i vår teaterlitteratur på linje med Ibsen og Shakespeare
– Ragne Grande bærer stykkets egentlige hovedrolle, Ragnhild, med indre glød
– Eggen kan sin Duun bedre enn noen
– Det er likevel Trond-Ove Skrødal som får nakkehårene til å reise seg… En makeløs oppvisning, simpelthen
– Terningkast 5
Yngve Kvistad
VG
– Forførende Duun
– Forestillingen, eller regissøren, forfører oss til å bli glad for å være kvitt Didrik
– Det går ikke lang tid før forestillingen kryper under huden på oss
– Terningkast 5
Guri Hjulstad
Trønder-Avisa
– Du går ut mørbanket, men oppløftet
– Scenebildet er elegant nakent, omtrent som et skipsdekk, og altså like vått
– Scenen med trønderfesten som går i svart er så heftig at den overgår hva Duuns arvtager Carl Frode Tiller kunne pønsket ut
– Slutten er poetisk, ja nærmest magisk, med Ragnhild som kraftsentrum
Ole Jacob Hoel
Adresseavisen
– Tett og velkomponert versjon
– en vellykka oppdatering og reaktualisering av Duuns tekst. Spillesstilen, som er i slakt med komediespill, klinger godt sammen med Duuns roman
– De fleste skuespillerne er på scenen hele tida, og de er alle meget dyktige. Samspillet er utmerket.
– Serge von Arx’ scenografi fungerer strålende, rommet spiller med i stykket hele veien
– Runar Hodnes regigrep er fast og konsekvent. Gratulerer med en flott forestilling!
Elin Lindberg
Norsk Shakespearetidskrift