Spilles på Studioscenen
30.7.14 - 1.8.14
Varighet
1 time 40 minutter. Spilles uten pause
Priser
- Ordinær
200,-
- Honnør
175,-
- Barn /
student200,-
- Grupper
Over 10200,-
En usentimental historie om fødsel, død og det som er i mellom.
Vi fødes, og vi dør. Livet er det vi bruker tiden imellom til. Oscar er 10 år, alvorlig syk og vet at han snart skal dø. Beste-Rosa jobber på sykehuset der Oscar ligger. Og når andre voksne trekker seg unna i angst for døden som nærmer seg, utforsker de to sammen livet i all sitt mangfold. I løpet av noen få dager – og med fantasi, humor og klokskap.
Selvsagt føles det meningsløst når et ungt liv tar slutt nesten før det er begynt, og en slik historie kunne lett blitt bare trist. I stedet er det blitt en filosofisk forestilling full av humor og varme. Om hva det vil si å være tro mot seg selv, og om hvordan barnets ærlighet og nettopp mangel på sentimentalitet skaper rom for innhold og mening selv i livets siste dager.
Éric-Emmanuel Schmitt er en av Frankrikes mest leste og oversatte forfattere. Han har også stor suksess som dramatiker, og stykkene hans er blitt spilt i over 50 land. Oscar og den rosa damen er ikke opprinnelig skrevet for scenen, men er en av fem romaner Schmitt har samlet under tittelen Det usynliges syklus.
Om Oscar sier Éric-Emmanuel Schmitt selv: ”Jeg beundrer Oscar for ærligheten og motet hans, for mangelen på sentimentalitet og for energien han utstråler til det siste. Selv når han ikke lenger kan bevege seg, kan han fortsatt tenke. Jeg beundrer ham for at han aldri mister sin sjenerøse natur.”
MEDVIRKENDE
Regi Kjersti Haugen
Scenografi Kjersti Haugen
Lysdesign Stein Jørgen Øien
Oversettelse Ragnhild Sølvberg og Kjersti Haugen
PRESSEOMTALER
– Energisk, rørende og klokt teater
– Ragnhild Sølvberg er en energipakke på scenen
– Det oppleves som et privilegium å følge Ragnhild Sølvbergs soloformidling av dette komplekse puslespillet av en historie
– Hun er god. Mest imponerende er måten hun hele tiden pumper energi inn i fortellingen, uten at den fremstår som hektisk eller anmassende. Men det som sitter sterkest i etterpå er scenene som er lavmælt ettertenksomme
– Oscar glemmer en ikke så lett etter å ha møtt ham i denne forestillingen
Ole Jacob Hoel
Adresseavisen
– Tårer og latter om dødsangst på Tøndelag Teater
– Det er mye refleksjon i dette stykket og mye livslyst og humor. Teksten holder mål
– Ragnhild Sølvberg ser ut til å trives i denne monologen. Hun har det ekstra som kreves for å gjøre jobben. Hun kan skifte mellom gammel og barn, sinne og undring, fortvilt forelder og en skyldbetynget lege
Lars Erik Skjærseth
NRK