Lang dags ferd mot natt

av Eugene O'Neill

Lang dags ferd mot natt

av Eugene O'Neill

Spilles Hovedscenen

23.3.19 - 31.8.19

Varighet

Ca. 3 timer 20 minutter inkludert pause

Priser

  • Ordinær

    200,-

  • Honnør

    200,-

  • Barn /
    student

    175,-

  • Grupper
    Over 10

    200,-

«Ingen av oss kan noe for det livet har gjort med oss»

 Dette er en dyptpløyende og nådeløs skildring av den sterke og vellykkede familien Tyrones oppgjør med hverandre – og dramatikerens konfrontasjon med sin egen familie. Historien utspiller seg over en dag og natt på familiens sommerhus. Selv om den kreative kunstnerfamilien kjemper for å opprettholde en form for normalitet, aner vi fra begynnelsen en ustødig grunn av fortiede konflikter og bortgjemte hemmeligheter. Vi møter en familie som anklager, fornekter og hater like desperat som de også søker etter hengivenhet, trøst og kjærlighet. Lang dags ferd mot natt regnes som den amerikanske dramatikeren Eugene O’Neills ypperste mesterverk. Stykkets sterke selvbiografiske trekk gjorde at O’Neill la inn en klausul på at det ikke skulle publiseres eller spilles før 25 år etter hans død, men hans kone trosset hans ønske og forestillingen hadde verdenspremiere i Stockholm, allerede tre år etter hans bortgang. Stykket ble belønnet med Pulitzerprisen i kategorien drama i 1957. Lang dags ferd mot natt er i regi av Johannes Holmen Dahl, teatrets husregissør. Hos oss har han tidligere satt opp Leonce og Lena, Glassmenasjeriet og Byggmester Solness. For Glassmenasjeriet mottok han Heddaprisen og Kritikerprisen i 2018. Gjennom Dahls særlige fokus på skuespilleren og teksten, i tett samarbeid med scenograf Nia Damerell, lysdesigner Eivind Myren, ligger alt til rette for en unik og ærlig tolkning av O’Neills mesterverk. Vi har laget en spilleliste med originalinnspillingene av musikken som blir brukt i forestillingen. Musikalsk ansvarlig er Alf Lund Godbolt. Lytt til sangene på Spotify:

MEDVIRKENDE

Regi Johannes Holmen Dahl
Scenografi og kostymer Nia Damerell
Lysdesign Eivind Myren
Musikk Alf Lund Godbolt
Oversatt av Bjørn Alex Herrman

Regissør Johannes Holmen Dahl har master i regi fra KHiO. Masteroppgaven hans var Leonce og Lena her på Trøndelag Teater i 2015. Dahl har siden regissert oppsetninger både i Norge, Sverige og Danmark. Vi kan nevne Glassmenasjeriet og Byggmester Solness (Trøndelag Teater), Barnet og I lodjurets timma (Dramaten), Underkastelse og Don Juan (Ålborg Teater), Antigone (Det Norske Teatret) og La deg være (Nationaltheatret). For den sistnevnte ble han nominert til Heddaprisen 2017 i kategorien beste regi. Oppsetningen Glassmenasjeriet her på Trøndelag Teater i 2017 ble en stor suksess med to Heddapriser – bl.a for beste regi – og tre andre nominasjoner. 

Scenograf og kostymedesigner Nia Damerell er utdannet scenograf og kostymedesigner ved Akademi for Scenekunst (Høgskolen i Østfold), Statens Teaterskole i København og NYU. Hun har tidligere jobbet med dans og teater i Norge, Danmark, Tyskland, Nederland og Polen. Av oppsetninger kan vi nevne: Baby, Vi tygger på tidens knokler, Øy, R.U.R. – Rossums Universal-Roboter, Nostalgi 2175 og Arbeidstittel: Savnet fellesskap (Nationaltheatret), ZOO (Black Box Teater), Skogane, Eg/Ik/Ich/I, Røvarane, Unge Werthers lidingar og Antigone (Det Norske Teatret), Meldinger ut i rommet (Teatret Vårt), Don Quijote, Underkastelse og Persona (Ålborg Teater) og Das Grosse Heft (Staatstheater Stuttgart). Her på Trøndelag Teater har hun hatt ansvar for scenografi og kostymer på Tro, håp og kjærlighet (2011), Glassmenasjeriet (2017), Byggmester Solness (2018) og Det latterlige mørke tidligere i år. For Glassmenasjeriet ble hun nominert til Heddapris for beste scenografi/kostymedesign. 

Lysdesigner Eivind Myren er fast lysdesigner på Trøndelag Teater. Av produksjoner han har jobbet med kan nevnes Les Misérables, Spring Awakening, En folkefiende, Rock’n Roll Wolf, Når vi døde våkner, Hedda Gabler, Hvem er redd for Virginia Woolf?, Robin Hood – Rai Rai i Sherwoodskogen, Byggmester Solness og Tordenskjold – alle tiders trønder. For arbeidet med Fedra ble han nominert til Heddapris for beste lysdesign i 2013. Han har også designet lys for flere spel som Karolinerspelet i Tydal, Elden på Røros, Spelet om Heilag Olav på Stiklestad og Den siste viking i Statsbygd – og var ansvarlig for lysdesignet under åpningsseremonien under Ungdoms-OL på Lillehammer i 2016. I 2017 ble Myren tildelt Trondheim kommunes Kulturstipend Ramallah som resulterte i work-shop og lysdesign ifbm. Ashtar Theatres oppsetning av Peer Gynt i Ramallah (2018).

Musikalsk ansvarlig, komponist og lyddesigner Alf Lund Godbolt er en komponist, musikkprodusent og musiker utdannet ved avdeling for rytmisk musikk ved UiA. Han har komponert, arrangert og produsert musikk for symfoniorkestre, film, show – og artister som bl.a Aurora og Sigrid. Han har arbeidet med musikk og lyddesign til oppsetninger på Det Norske Teatret, Oslo Nye Teater, Teatret Vårt, Trøndelag Teater, Aalborg Teater m.fl.  Her på Trøndelag Teater samarbeidet han med Johannes Holmen Dahl på forestillingen Leonce og Lena i 2015. I 2018 fikk Godbolt Heddaprisen for Beste audiovisuelle design for Antigone på Det Norske Teatret – som Dahl også hadde regi på.

PRESSEOMTALER

– Gnistrende samspill og nakent scenebilde understreker tekstens kvaliteter i en oppsiktsvekkende god oppsetning
– stykkets formidable tekst og det sterke samspillet har gjort at vi har glemt alt annet enn det eksistensielle dramaet som utspiller seg mellom stykkets aktører
– Stykkets mest krevende rolle som Mary er i de aller beste hender. Etter mange formidable rolleprestasjoner har man store forventninger til Hildegunn Eggen…hun er verdt inngangsprisen alene
– Men så har hun i tillegg den slu ringreven Trond-Ove Skrødal ved sin side
– Et viktig ekstra element i denne oppsetningen er dessuten musikken, mesteparten nyskrevet av Alf Lund Godbolt … Et fint grep!
– Terningkast 6
Ole Jacob Hoel
Adresseavisen

– Intenst og grusomt vakkert
– Det er kraftig kost å følge en familie på bristepunktet når demonene slippes løs i en «Lang dags ferd mot natt». Det hele tar tre timer, men det er det verd
– Hildegunn Eggen som Mary Tyrone er utvilsomt styrken og drivkraften i forestillingen, hun briljerer som rusavhengig mor som skifter fra det hjerteligste til det grusomste på sekunder
– Berømmes må definitivt også scenografien av Nia Damerell…magisk, og ekstremt virkningsfullt
– Terningkast 5
Gunn Magni Galaaen
Trønder-Avisa

– Minimalistisk, innsiktsfullt og uvanleg velspela drama om ein familie på veg mot fortaping
– med dyktig personinstruksjon og heilt uvanleg gode skodespelarprestasjonar blir dette ei intens og tett reise inn i fire menneske
– Trond-Ove Skrødal og Hildegunn Eggen er røynde og velmeritterte skodespelarar, men her syner dei båe noko av det beste eg har sett frå dei
Amund Grimstad
Klassekampen

– Alvoret i rusen får tyngde og mening – Menneskene i salen kan se at smerten ikke lar seg bedøve vekk
– Alt er ladet med betydning
– Terningkast 5
Lillian Bikset
Dagbladet

– Suggerende O’Neill
– Trøndelag Teaters husregissør Holmen Dahl har i sitt faste tospann med scenografen Nia Damerell oppvist en usedvanlig fingerspissfølelse for lavmælte og sparsomme effekter med emosjonell kraft
– som i hans to forutgående produksjoner på huset, er det teksten, skuespillerprestasjonene og sobre regigrep som står i sentrum
– Også i denne forestillinga lykkes regissøren og det kunstneriske teamet gjennom det tilbakeholdte å få fortellingen til å skinne
Hedda Fredly
Norsk Shakespearetidskrift

– Skrødal er den virkelige stjernen i oppsetningen av dette stykket, og verd turen til Trøndelag Teater alene…rett og slett glimrende
– Scenografien rammer historien inn med bruk av effekter, lyd og lys. Her har scenograf Nia Damerell og lysdesigner Eivind Myren gjort en strålende jobb, hvor resultatet er enkelt og effektfullt
Johanne Meisingset Lund
Under Dusken