Spilles i Theatercaféen
28.11.14 - 29.11.14
Varighet
Ca. 1 time
Priser
- Ordinær
200,-
- Honnør
200,-
- Barn /
student200,-
- Grupper
Over 10200,-
“The greatest danger to the human race is indifference. People sleep and wake and eat and work and listen to the radio and go to sleep again and they are much too ready to forget what a precious thing it is to be able to live their own lives and they don’t know what they would lose if their way of life would be destroyed. If we could show on the stage what it really means to be free and if we could show it in simple terms so that it can reach everybody, then we would really do our share to solve the problems this country (America) is faced with.”
Kurt Weill, 1941
Den tyske komponisten Kurt Weill (1900-1950) emigrerte i 1935 fra Tyskland via Frankrike til Amerika, på grunn av de økende jødeforfølgelsene i Europa. I Tyskland hadde han samarbeidet med blant andre Bertholt Brecht og komponert politisk musikkteater, men i Amerika opplevde han frihet og kreativitet til å virkelig videreutvikle musikkteatret som form. Der skrev han med kjente amerikanske forfattere, som Ira Gerswin og Maxwell Anderson.
Mari Haugen Smistad er sanger og skuespiller. Mari og Åsmund Flaten, musikalsk leder ved Trøndelag Teater, jobbet for første gang sammen i Spring Awakening her på teatret i 2010. Senere medvirket de begge i Tolvskillingsoperaen av Bertholt Brecht og Kurt Weill. I 2012 holdt Mari konserten We Will Rock You i Theatercaféen, for fullt hus og stormende jubel.
Ved å framføre Kurt Weill-materiale, legges listen meget høyt, mange har gjort dette før. Men ønsket om å finne sin egen vei inn i Weills musikk, og i hans historie, kan bidra til nye måter å oppleve Weill, og forhåpentligvis, musikkteatret som sjanger på.
Velkommen til en time i Theatercaféen med musikalske godbiter ispedt historien til komponisten. Kanskje blir du både henført, opprørt og opplyst – i ekte Weill-tradisjon.
MEDVIRKENDE
PRESSEOMTALER
– Seriøst bra
– Flotte sanger, flott stemme – ikke noe dilldall
– Haugen Smistad synger like greit på engelsk og tysk som fransk og norsk, går dypt og seriøst inn i sangene, intensiteten kommer innenfra og nerven stiger gradvis gjennom hver enkelt sang, og gjennom konserten som helhet
Ole Jacob Hoel
Adresseavisen