Kong Lear

av William Shakespeare

Spilles Hovedscenen

20.1.07 - 3.3.07

Priser

  • Ordinær

    295,-

  • Honnør

    210,-

  • Barn /
    student

    160,-

  • Grupper
    Over 10

    255,-

Shakespeares Kong Lear er historien om hvordan det går med en regent som vil fraskrive seg ansvar, men samtidig beholde både makt og myndighet. Han er en av de mest egosentriske, selvopptatte og herskesyke skikkelser forfatteren har skapt. Det er ikke bare shakespeareske notabiliteter som oppfører seg sånn. Disse potensielle egenskapene ved mennesket har eksistert til alle tider, og ikke minst i vår egen grådighetskultur.

Lear bestemmer seg for å trekke seg tilbake og dele alt han eier mellom døtrene sine, Goneril, Regan og Cordelia. Men ikke likt. Den som elsker ham høyest skal få mest. Griske Goneril og Regan vil vinne farens gunst med innsmigrende falskhet. Cordelia, den yngste, tar spørsmålet på alvor. Hun svarer at hun elsker ham som en datter skal elske sin far. Dette var en strek i regningen for Lear. Rasende slår han hånden av sin yndlingsdatter. Hele arven tilfaller de to eldste, og deres ektemenn, som intrigerende motarbeider den plagsomme faren. Lears autoritet er knekket. Konsekvensene blir skjebnesvangre. Et materialistisk og dekadent samfunn går i oppløsning. Forfallet er totalt, gjenspeilet i Lears forhold til egne verdier og egne barn.

MEDVIRKENDE

 

Ole Martin Nilsen

Regi Kjetil Bang-Hansen
Scenografi og kostymer Helge Hoff Monsen
Lysdesign Eivind Myren
Oversatt av Arthur O. Sandved

PRESSEOMTALER

VGs anmelder Astrid Sletbakk omtaler forestillingen som “gysende god”. “Shakespeares Kong Lear er drama i stort format”. “Med ett så dyptgripende allmenmenneskelig tema, er det ikke behov for å “modernisere” stykket. Det er sørgelig aktuelt til alle tider og under alle regimer.” “At Svein Tindberg skaper en facinerende nyanserik konge, var synlig i første halvdel. Nå når galskapen har gjort han klarsynt, er han fremragende.”

Dagbladets Inger Merete Hobbelstad henger seg på i rosen av Svein Tindberg: “Han har et krevende og kroppslig nærvær; både som brølende hustyrann og lallende galning. Det er en formidabel rolletolkning”

Elisabeth Rygg i Aftenposten kaller Kong Lear for: “Eventyr for voksne” og “stor dramatikk”. Svein Tindbergs rolletolkning omtales av henne som “glimrende utført” . Hun trekker også fram Marianne Meløy som narren (“liten, kvikk og munnrapp”) og Lears døtre: “De onde døtrene spilles med griskhet og grusomhet av Janne Kokkin og Marte Stolp. Mens Cici Henriksen er en mild Cordelia.”

Adresseavisens Martin Nordvik skriver: “Svein Tindbergs Kong Lear fører an med et spill som utfordrer tanker og sanser, slik at man føler seg både løftet og overkjørt på samme tid. Dette er ensembleteater hvor tittelfiguren fungerer som en klippe i dreiningspunktet uten å stille noen i skyggen.” “…her er perfekt timing i samspillet og et formidabelt driv i krevende monologer”.

VIDEO