Spilles på Studioscenen
6.2.21 - 24.3.21
Varighet
Ca. 1 time og 40 minutter. Forestillingen spilles uten pause
Priser
- Ordinær
325,-
- Honnør
275,-
- Barn /
student160,-
- Grupper
Over 10290,-
Sammensydd. Hudløst. Makabert.
Den verdenskjente skrekkfortellingen om vitenskapsmannen som ønsket å bidra til menneskehetens beste, ved å fjerne sykdom og skape liv. Dette veves inn i den unge romanforfatterens eget turbulente liv.
Historien om Frankensteins onde monster fra 1816 er blitt en klassiker i moderne populærkultur.
18 år gamle Mary Shelley skrev horrorromanen Frankenstein fordi hun kjedet seg. Historiens anker er idealisten og vitenskapsmannen Victor Frankensteins ønske om å skape en bedre verden og å helbrede sykdom. Med den industrielle revolusjon som bakteppe, ville Frankenstein ta i bruk vitenskap og kjemiske prosesser for å skape liv. En besettelse som skulle ramme både ham og dem han elsket.
Shelleys groteske beretning kan leses som en advarsel mot et evig lykkejag og søken etter det perfekte mennesket. I dag fungerer den kanskje også som et skremmeskudd mot teknologiens inngripen i menneskelivet – i en verden der humanbiologi, genteknologi og klimaforstyrrelser preger våre liv.
Når forfatteren nå skal konfronteres med sitt eget verk blir det en besk speiling av hennes egne indre demoner. En ung kvinnes reelle frykt for å skape liv møter i dette stykket vitenskapens forsøk på å vinne over døden. Spørsmålet er: Hva er det skumleste? Fiksjonen eller virkeligheten?
Regissør Hildur Kristinsdottir er kjent for sine tolkninger av klassikere. Hun har tidligere laget Bildet av Dorian Gray på Trøndelag Teater sammen med blant andre scenograf Katja Ebbel, og de to sprenger scenerommet med sin maksimalistiske tilnærming. Forestillingen, som er rettet mot unge voksne, får nykomponert musikk av multiinstrumentalist Kristoffer Lo (Highasakite), som for første gang skriver musikk for teater.
MEDVIRKENDE
Regi og dramatisering Hildur Kristinsdottir
Scenografi og kostymer Katja Ebbel
Lys-/videodesign Oscar Frostad Udbye
Komponist/Lyddesign Kristoffer Lo
REGISSØR
Hildur Kristinsdottir er regissør og skuespiller med utdannelse fra Akademi for scenekunst i Fredrikstad. Hun har bakgrunn fra dans. Med duoen Kristinsdottir/Willyson har hun laget forestillingene Synkehull (2017) og Lille Leiolf på Black Box Teater (2019) og de har nå fått tildelt fem års kunstnerskapstøtte. Siden 2010 har Hildur arbeidet med den kritikerroste teatertrilogien Klassikere for kids som består av forestillingene Faust for kids, Til fyret og Forbrytelse og straff. Klassikere for kids har som mål å gjøre utvalgte klassikere tilgjengelige for barn. De to første forestillingene ble Heddapris-nominerte. Klassikere for kids har turnert Norge rundt – og er også vist i Danmark og Finland. Hildur er kunstnerisk leder for Norsk Dramatikkfestival 2021. Her på Trøndelag Teater hadde hun regi på Bildet av Dorian Gray i 2019.
SCENOGRAF OG KOSTYMEDESIGNER
Katja Ebbel er utdannet scenograf og kostymedesigner fra Kunsthøgskolen i Oslo og Dramatiska Institutet i Stockholm. Hun har blant annet gjort scenografi og kostymedesign til Peer Gynt, Hamlet og Psykose 04:48 ved Rogaland Teater, Pust og Blackbird ved Riksteatret, Dissekering av ett snöfall ved Dramaten i Stockholm og Hedda Gabler ved Kilden. Ved Nationaltheatret har hun hatt kostymedesign for Lulu – Pandoras eske, Klassen vår, Renset og Personer, steder og ting, scenografi og kostymedesign på Reisen til julestjernen i Kjersti Horns regi, og for tiden er hun også aktuell med scenografi og kostymedesign til forestillingen Hen skrevet av årets Ibsenprisvinner Taylor Mac. På Trøndelag Teater har hun tidligere hatt scenografien på Tordenskjold – alle tiders trønder og Bildet av Dorian Gray – som hun ble nominert til Heddapris for.
LYSDESIGNER
Oscar Frostad Udbye er lys- og videodesigner med utdannelse innen filmfoto og produksjon ved University of York i Storbritannia. Han har tidligere samarbeidet med bl.a Jo Strømgren Kompani, Kjell Moberg, Antiteateret, Ilene Sørbøe og Nils Petter Mørland. Han har også samarbeidet med Hildur Kristinsdottir i flere tidligere produksjoner. Av produksjoner han har gjort kan nevnes Pust (Riksteatret), 20. november (Oslo Nye Teater), Lille Leiolf (Black Box Teater), Sangfoni, Peter Pan (Brageteatret), Eggs ‘n Bakey (Vega Teater). Oscar har også lagd flere prisvinnende kortfilmer, blant annet ved Kurzfilmtage Hamburg, og hatt TV-distribusjon gjennom Canal+ Top of the Shorts.
KOMPONIST OG LYDDESIGNER
Kristoffer Lo er en anerkjent norsk musikant og komponist utdannet fra jazzlinja i Trondheim. Han har brukt mesteparten av tiden sin i band som Pelbo, Highasakite, YODOK, Sunswitch og Trondheim Jazzorkester, ved siden av å komponere musikk til en rekke filmer og TV-serier. Han har bidratt på om lag 100 innspillinger og spilt med noen av landets mest kjente musikanter og artister.
PRESSEOMTALER
– Det er en forestilling som inneholder det meste: Eksistensiell angst, romantiske lengsler, lekende antydende sex, en smågal vitenskapsmann, et ondt monster, barokt overspill, herlige kulisser, overdådige kostymer, dramatiske lys og lyd-effekter og fengende poplåter
– Kristinsdottir bruker romanen og råstoff fra Shelleys liv og livsbetingelser til å skape et idédrama om kjønn og identitet, skaperkraft og ansvar, stolthet og fordom
– her har hun igjen skapt en personlig og engasjerende aktualisering av en klassiker
– Skuespillerne gjør en samlet kraftanstrengelse, men det er naturlig å gi et ekstra nikk til Trond-Ove Skrødal som i sitt portrett av Vesenet gir forestillingen rom for nyanser og luft
– her finnes det følelser som er til å kjenne seg igjen i, handling som angår oss
Ole Jakob Hoel
Adresseavisen
– Forholdet mellom fortellingens forfatter og dens karakterer tegnes opp på snedig vis
– hele forestillingen preges av et heseblesende og teatralt overskudd, mens Skrødals Vesenet er den mest avbalanserte og menneskelige av alle
– mange smarte løsninger og tankevekkende poeng
Eline Bjerkan
scenekunst.no
– ei metaframsyning med uendeleg mange lag – ei historie om historia.
– I ein scenografi – og med kostyme som ein må kalle maksimalistisk, men som i Katja Ebbels sikre utforming er særs velfungerande
– Med tidvis spektakulær lyssetting av Oscar Frostad Udbye, og med flott tonefølgje frå Kristoffer Lo, er det ei innsiktsfull og spennande forteljing
– Ruvande og mest interessant er Janne Kokkins gamle Shelley, som ser attende på det ho har gjort. Varsamt, men tydeleg skapar ho eit forståeleg portrett av ho som skapte han som skapte
Amund Grimstad
Klassekampen
– Hengi deg til absurditeten på Trøndelag Teater
– En høyaktuell klassiker får en ny og til tider latterlig drakt, og kan anbefales som en virkelighetsflukt
– forfriskende at Trøndelag Teater tør å utfordre seeren
– Kostymene i Frk. Frankenstein er en fest…Scenen er i seg selv en skattekiste
– Emma Caroline Deichman stikker seg ut i forestillingen, og bidrar med fysisk komedie og perfekt timing
Astrid Midtun og Alvar Øyasæter
Radio Revolt