Dømt til evig fortapelse

av og med Wenche Strømdahl og Petra Bjørkhaug

Spilles Nidarosdomen

9.9.20 - 15.9.20

Varighet

Ca. 1 time og 30 minutter. Forestillingen spilles uten pause

Priser

  • Ordinær

    295,-

  • Honnør

    250,-

  • Barn /
    student

    150,-

  • Grupper
    Over 10

    250,-

«Du er fanget i Djevelens listige garn, besudlet av det verdslige og nedrige liv!»

Det var beskjeden 18 år gamle Wenche fikk da hun ville bli skuespiller. Over 40 år senere har fordømmelsen blitt til en personlig beretning om hvor mye det koster å ta egne valg.

I denne forestillingen viser skuespiller Wenche Strømdahl oss hvordan hennes livsreise artet seg, etter å ha blitt dømt til evig fortapelse av forstanderen i en norsk frikirke på starten av 70-tallet. Det skulle ta henne flere år å trosse denne fordømmelsen og kjempe seg fri fra forventningene, finne forståelse og ikke minst – forsoning.

Angrep fra autoritetspersoner kan være vonde å takle for unge mennesker i sin mest sårbare fase av livet. Det handler om hvordan ord får lov til å ta alt for stor plass – og hvordan vi må kjempe mot dem for å meisle ut vår egen vei. Hva gjør dette med troen til et menneske? Strømdahl begynte sitt liv i kristne miljøer og historien når sitt naturlige endepunkt i den storslagne kirken.

Dømt til evig fortapelse produseres i samarbeid med Nidaros domkirke og Vår Frue menighet, og fremføres i Nidarosdomen. Domkantor Petra Bjørkhaug har komponert musikk og spiller orgel til denne forestillingen. Musikken fra det mektige Steinmeyerorgelet vil gjennom forestillingen være en viktig medspiller til Strømdahls monolog. Regien står Aslak Moe for.

Samarbeidsproduksjon med Nidaros domkirke og Vår Frue menighet
Spilles i Nidarosdomen 9. – 15. september 2020

Billetter kjøpes på ticketmaster.no
eller i Trøndelag Teaters billettluke og Nidarosdomens besøkssenter

MEDVIRKENDE

Regi Aslak Moe
Manus Wenche Strømdahl
Komponist Petra Bjørkhaug

REGISSØR
Aslak Moe (1970) er en trøndersk regissør, bosatt i Bergen, som er utdannet sceneinstruktør fra Statens Teaterskole i København (1995-1999). Han har bred erfaring som dramatiker, regissør og dramaturg fra en lang rekke teatre og prosjekter i Norge, Sverige og Danmark – både på institusjonsteatre og i det frie feltet. Han har spesielt gjort seg bemerket ved mange monolog- og fortellerforestillinger, bl.a for Riksteatret, Teater Ibsen, Rogaland Teater, Turnéteatret i Trøndelag, Sogn og Fjordane Teater og Hedmark Teater. Flere av disse har besøkt Trøndelag Teater: Sammen med Ole Christian Gullvåg laget han Rotsekk som vi spilte tidligere i år. Vi hadde også besøk av 0+0=4, Fire begravelser og et bryllup i vår og Jesus, gutten min i 2003.

MANUSFORFATTER
Wenche Strømdahl (1954) er utdannet skuespiller ved Statens Teaterhøgskole (1977-80) som var tilknyttet Teater Ibsen og Hålogaland Teater før hun ble fast ansatt ved Trøndelag Teater. Her har hun hatt store i roller i en rekke oppsetninger i både musikaler, klassikere og samtidsdramatikk. I fjor medvirket hun i Becketts Sluttspill og spilte Kvitugla i Olav Duuns Medmenneske. Hun ble i 1997 tildelt Teatrets Venners Kunstneriske pris for tolkningen av tittelrollen i Brian Friels Molly Sweeney. Wenche fikk mye heder for sitt stykke Min största smärtas barn, et stykke hun selv hadde idéen til. Her spilte hun skuespillerinnen Harriet Bosse – August Strindbergs kone. Hun hadde også stor suksess med Tor Jonsson-forestillingen Berre kjærleik og død. Denne forestillingen er spilt i to perioder på Trøndelag Teater – med 17 års mellomrom, og i mellomtiden vært spilt på turné. Wenche er nå klar  med en ny forestilling hun har tatt initiativet til selv, Dømt til evig fortapelse, denne gangen med Nidarosdomen som spillested.

KOMPONIST
Petra Bjørkhaug (1964) er utdannet musikkpedagog og kantor ved Trøndelag Musikkonservatorium, og fullførte våren 2017 en utøvende master innen orgelimprovisasjon ved Norges Musikkhøgskole. Hun har siden 2007 vært ansatt som domkantor i Nidaros domkirke og Vår Frue menighet, med hovedvekt på orgelspill ved kirkelige handlinger og konserter i Nidarosdomen, og er nå fungerende ledende domkantor. Petra har undervist i orgelimprovisasjon, liturgisk spill og metodikk ved Institutt for musikk på NTNU i Trondheim, har vært kantor i flere kirker i Trondheimsregionen og Bodø, og medvirker jevnlig på orgel/klaver ved konserter i inn- og utland. Hun har siden 1983 vært dirigent for ulike kor, i flere perioder for Nidarosdomens oratoriekor, og siden 2010 for Byåsen sangkor. Petra har også komponert musikk, bl.a. for kor og orgel, og lager denne høsten musikk til teaterforestillingen Dømt til evig fortapelse, i samarbeid med Trøndelag Teater. Musikken til denne forestillingen er inspirert av hennes studier i improvisasjon, praktisk improvisasjon under gudstjenester og studier av live-musikk i stumfilm-tradisjonen.

PRESSEOMTALER

– Sterk og imponerende soloforestilling
– Strømdahl formidler innholdet i en kraftfull dynamikk
– Det er virkelig en personlig triumf
Ole Jacob Hoel 
Adresseavisen

– Ei sterk og personleg forteljing om ei fordømming som skulle syne seg å koste fleire tiårs kamp
– Ei historie full av små sigrar, og som nå blir krona med denne modige skodespelarprestasjonen
Amund Grimstad
Klassekampen