Spilles på Hovedscenen
12.3.22 - 16.6.22
Varighet
Ca. 3 timer inkludert pause
Priser
- Ordinær
550,-
- Honnør
470,-
- Barn /
student275,-
- Grupper
Over 10470,-
Episk rocka Mozart
Hva skjer når vi trues av noen som er dyktigere enn oss selv? Skal vi følge felles lidenskap, eller la den mørke misunnelsen ta overhånd?
Å gjenkjenne det gudommelige, men ikke unne den andre suksess, er et sentralt tema i denne historien om Mozart. I Wien på slutten av 1700-tallet føler hoffkomponisten Antonio Salieri seg truet av den unge, genierklærte og forføreriske Mozart. Her står genialitet og et utsvevende liv mot middelmådighet og hardt arbeid. Salieri blir venn med Mozart, men spiller samtidig et dobbeltspill hvor han gjør alt for å få vidunderbarnet til å gå til grunne.
Mange husker Amadeus fra den Oscar-vinnende filmen ved samme navn fra 1984, basert på et teaterstykke med urpremiere i 1979. Teksten er skrevet av Peter Shaffer, som hentet inspirasjon fra Pusjkins korte teatertekst Mozart og Salieri fra 1830. Stykket har de siste tiårene vært spilt på teatre i hele Europa og på Broadway i USA, og regnes nå som en moderne klassiker.
Teatret har invitert Mads Bones til å gjøre sin vri på klassikeren. Han gjør det med karakteristisk deilig galskap, og med et lag vi kjenner fra produksjoner som Nøtteknekkeren (2018) og Tordenskjold (2019). Scenografien gir assosiasjoner til et platestudio på 1970-tallet, i brytningstida mellom regelbundet progrock og vill, fargerik punk. Øyvind Brandtzæg spiller antagonisten Salieri, mens Emil Olafsson og Sunniva Du Mond Nordal er Mozart og hans kone Constanze. Det er Åsmund Flaten som styrer musikken, mens kjente rockeartister som Skjalg M. Raaen, Morten «Morty Black» Skaget og Stian Lundberg får det til å svinge.
I denne forestillingen er maktkamper om keiser og losjer byttet med kniving fra rockelivet. Like fullt klinger kjernen i fortellingen gjennom tidslagene: Misunnelsen er en destruktiv kraft. Om vi ikke aktivt kjemper imot vil den langsomt ete oss innenfra.
Alle sangtekster, med unntak av «Nattens Dronning» og «Lacrimosa», er gjendiktet til engelsk av Mads Bones fritt etter eksisterende libretto.
Oversatt av Øyvind Berg
Rettigheter: Nordiska Aps, København
MEDVIRKENDE
Ella Aspen
Fredrik Vildgren
KUNSTNERISK LAG
PRODUKSJONSLAGET
Line Åmli
Inspisient
Hanna Solstad
Inspisient
Ingrid Nyhus
Sufflør
Maria Abelsen
Maskeansvarlig
Jan Magne Høynes
Lyddesign
Are Skarra Kvitnes
Lysmester
Kristin Undlien
Stykkeansvarlig kostyme
Karl Martin Hoddevik
Rekvisittansvarlig
Eiliv Storli
Sceneansvarlig
Olav Rui
Snekker
Toril Skipnes
Teatermaler
Turid Talsnes
Møbeltapetserer
Martin Didrichsen
Teknisk koordinator
Terje Visnes
Foto fra prøvene
PRESSEOMTALER
– Sterke skuespillerprestasjoner svøpt i tøff og mektig musikalsk drakt som spilles i utsøkt scenografi
– dette er først og fremst Salieri, eller rettere sagt Øyvind Brandtzægs forestilling…Salieri feller en knallhard dom over seg selv, og gjennom Brandtzægs intense tolkning føler vi smerten på kroppen
– Emil Olafssons herlige Mozart er en solid kontrast. Han er et lett ufordragelig universalgeni, som skaper udødelig musikk tilsynelatende uten å anstrenge seg
Adresseavisen
Trønder-Avisa
– Mozart var 1700-tallets rockestjerne. Det har Trøndelag Teater tatt bokstavelig i sin oppsetning av «Amadeus»
NRK
– Det er to hovedroller i denne forestillingen: Veteranen Øyvind Brandtzæg som Antonio Salieri og det nye fyrverkeriet Emil Olafsson som Mozart. Sammen er de virkelig dynamitt
– Emil Olafsson. Merk dere navnet. En stjerne er født!
Musikkavisen Puls