Amadeus

av Peter Shaffer

Spilles Hovedscenen

12.3.22 - 16.6.22

Varighet

Ca. 3 timer inkludert pause

Priser

  • Ordinær

    550,-

  • Honnør

    470,-

  • Barn /
    student

    275,-

  • Grupper
    Over 10

    470,-

Episk rocka Mozart 

Hva skjer når vi trues av noen som er dyktigere enn oss selv? Skal vi følge felles lidenskap, eller la den mørke misunnelsen ta overhånd?

Å gjenkjenne det gudommelige, men ikke unne den andre suksess, er et sentralt tema i denne historien om Mozart. I Wien på slutten av 1700-tallet føler hoffkomponisten Antonio Salieri seg truet av den unge, genierklærte og forføreriske Mozart. Her står genialitet og et utsvevende liv mot middelmådighet og hardt arbeid. Salieri blir venn med Mozart, men spiller samtidig et dobbeltspill hvor han gjør alt for å få vidunderbarnet til å gå til grunne. 

Mange husker Amadeus fra den Oscar-vinnende filmen ved samme navn fra 1984, basert på et teaterstykke med urpremiere i 1979. Teksten er skrevet av Peter Shaffer, som hentet inspirasjon fra Pusjkins korte teatertekst Mozart og Salieri fra 1830. Stykket har de siste tiårene vært spilt på teatre i hele Europa og på Broadway i USA, og regnes nå som en moderne klassiker. 

Teatret har invitert Mads Bones til å gjøre sin vri på klassikeren. Han gjør det med karakteristisk deilig galskap, og med et lag vi kjenner fra produksjoner som Nøtteknekkeren (2018) og Tordenskjold (2019). Scenografien gir assosiasjoner til et platestudio på 1970-tallet, i brytningstida mellom regelbundet progrock og vill, fargerik punk. Øyvind Brandtzæg spiller antagonisten Salieri, mens Emil Olafsson og Sunniva Du Mond Nordal er Mozart og hans kone Constanze. Det er Åsmund Flaten som styrer musikken, mens kjente rockeartister som Skjalg M. Raaen, Morten «Morty Black» Skaget og Stian Lundberg får det til å svinge. 

I denne forestillingen er maktkamper om keiser og losjer byttet med kniving fra rockelivet. Like fullt klinger kjernen i fortellingen gjennom tidslagene: Misunnelsen er en destruktiv kraft. Om vi ikke aktivt kjemper imot vil den langsomt ete oss innenfra.

Alle sangtekster, med unntak av «Nattens Dronning» og «Lacrimosa», er gjendiktet til engelsk av Mads Bones fritt etter eksisterende libretto.

Oversatt av Øyvind Berg
Rettigheter: Nordiska Aps, København

PRODUKSJONSLAGET

PRESSEOMTALER

– Sterke skuespillerprestasjoner svøpt i tøff og mektig musikalsk drakt som spilles i utsøkt scenografi

– dette er først og fremst Salieri, eller rettere sagt Øyvind Brandtzægs forestilling…Salieri feller en knallhard dom over seg selv, og gjennom Brandtzægs intense tolkning føler vi smerten på kroppen

– Emil Olafssons herlige Mozart er en solid kontrast. Han er et lett ufordragelig universalgeni, som skaper udødelig musikk tilsynelatende uten å anstrenge seg

Ole Jacob Hoel

Adresseavisen

– Trøndelag Teater og regissør Mads Bones blikk inn i den rocka versjonen av teaterstykket «Amadeus» er fengende, og alt annet en middelmådig

 

Gøril Pedersen-Engesvik

Trønder-Avisa

– Mozart var 1700-tallets rockestjerne. Det har Trøndelag Teater tatt bokstavelig i sin oppsetning av «Amadeus»

Karen Frøsland Nystøyl

NRK

– Det er to hovedroller i denne forestillingen: Veteranen Øyvind Brandtzæg som Antonio Salieri og det nye fyrverkeriet Emil Olafsson som Mozart. Sammen er de virkelig dynamitt

– Emil Olafsson. Merk dere navnet. En stjerne er født!

Petter Aagaard

Musikkavisen Puls

VIDEO