Spilles på Studioscenen
31.8.13 - 18.9.13
Varighet
1 time og 10 minutter. Spilles uten pause
Priser
- Ordinær
210,-
- Honnør
190,-
- Barn /
student145,-
- Grupper
Over 10190,-
av Harold Pinter
Et uløselig nett av løgner vikler seg om Emma, Jerry og Robert. Sannheten er ikke slik de tror. Alt ser annerledes ut når den sakte, men sikkert kommer for en dag.
Bedrag er en historie om mennesker med tette relasjoner. Noen er for tette. Det som ved første øyekast ser ut som et trekantdrama er mer komplekst enn som så. Under den tilsynelatende hverdagslige praten ulmer det en spenning. Etter hvert som historien avdekkes trer bedraget frem i ulike former, også selvbedraget.
Dramatikkens mester og nobelprisvinner Harold Pinter serverer en historie som tar uventede retninger underveis. Stykket regnes som et av hans sentrale verk, karakterisert ved den sparsommelige dialogen og personenes skjulte følelser og fordekte motiv. Med overraskende fortellergrep dras vi inn i en historie om svik og sårbarhet. Alt fortalt med både humor og alvor. Bedrag er et av Pinters mest gåtefulle stykker og også et av de mest spilte.
MEDVIRKENDE
Regi Øyvind Brandtzæg
Oversettelse Anne Karen Hytten
PRESSEOMTALER
– Utmerket bedrag på Trøndelag Teater
– Naken, nøktern og velspilt premiere på Trøndelag Teater. Harold Pinters Bedrag har fått en form som passer godt.
– Regissør Øyvind Brandtzæg her gjort noen grep her som fungerer fint. Musikkvalget, sjangeren, sceneløsningene, de ørsmå skiftene og det verbale drivet, spiller på lag. Også er det snev av besk humor her da. Dessuten, skuespillerne gjør etter min mening en utmerket jobb.
– Stykkets perle, i tillegg til formuleringskunsten, er kona og elskerinna, Wenche Strømdahl. Hun behersker alle tonene i verket, enten hun skal være kjølig avvisende, lokkende, rusforsterket amorøs eller tatt litt på senga.
Lars Erik Skjærseth
NRK
– Bedrag er ein liten, unnseleg tekst med ein heil roman mellom linene
– Det er befriende å sjå eit teaterstykke som er nesten klinisk reint for ytre staffasje
– Øyvind Brandtzæg har vore tru mot opphavet, stolt på tekst og skodespelarar, og laga ei nydelig lita framsyning
– Dei strålande opplagde skodespelarane (Wenche Strømdahl, Jan Frostad og Jan Erik Berntsen) ser ut til å kose seg i rollene
– Og sjølv om dette er ganske alvorlige greier, gir dei også god plass til den nesten ufriviljuge humoren som gjennomsyrer framsyninga
Amund Grimstad
Klassekampen
– Den genialt konstruerte fortellingen forener enkelhet med dybde, alvor med avslappet humor, begjær med resignasjon
– Både kommunikasjonen og mangelen på kommunikasjon blir troverdig formidlet
Ole Jakob Hoel
Adresseavisen