Spilles på Hovedscenen
5.4.14 - 14.6.14
Varighet
Ca. 1 time og 20 minutter. Forestillingen spilles uten pause
Priser
- Ordinær
200,-
- Honnør
200,-
- Barn /
student200,-
- Grupper
Over 10200,-
Fabelaktig, nyskrevet musikal med Cirka Teater og Trondheim Voices.
Kurt koker hodet, Pingvinhjelpen og Mekatonia; Cirka Teater kan se tilbake på mange suksesser. Så når de i sitt trettiende år jubilerer med å sette opp musikalen Hundre hemmeligheter på Hovedscenen – i samarbeid med Midtnorsk jazzsenter og Riksteatret – er det lov å ha forventninger. Store forventninger.
Jørgen er 13 år og bestevenn med Mika. Sammen med mamma og pappa flytter han inn i mormors gamle hus. Midt i flyttekaoset dukker det opp en boks med påskriften “MÅ IKKE ÅPNES”. Inni er det tretten brev – alle adressert til Jørgen.
Gåtefulle, ukjente brevskrivere setter Jørgen på sporet av hemmeligheter i han selv, i familien, i livet. Det starter som spennende hemmelighetskremmeri, men etter hvert skjønner Jørgen at ikke alle hemmeligheter er gode. Godt da, at man har en bestevenn som vil gi trøst og støtte.
Cirka Teater ved Anne Marit Sæther og Gilles Berger, har vært en markant del av norsk teaterliv og har medvirket til over 30 forestillinger i Trondheim og Norge. Gilles Berger har fått flere priser for sin innovative og grensesprengende scenografi.
Med ny musikk av Eirik Hegdal, fremført av Trondheim Voices under ledelse av Siri Gjære, er det all grunn til å tro at familieforestillingen Hundre hemmeligheter vil bli vårens store høydepunkt for alle fra 8 år og oppover.
Les mer:
cirkateater.no
riksteatret.no
trondheimvoices.no
midtnorsk.jazzinorge.no
Etter spilleperioden på Trøndelag Teater tar Riksteatret over forestillingen, med turnéstart i Drammen 29. august.
MEDVIRKENDE
Figurførere:
Dag Nygaard
Per-Emil Grimstad
Trondheim Voices:
Siri Gjære (kunstnerisk leder)
Ingrid Lode
Sissel Vera Pettersen
Heidi Skjerve
Mia Marlen Berg
Komponist Eirik Hegdal
Regi Kjersti Haugen / Anne Marit Sæther
Scenografi Gilles Berger
Kostymer Jenny Hilmo Teig og Gilles Berger
Lysdesign Eivind Myren
Lyddesign Asle Karstad
Musikalsk tekstbearbeidelse Siri Gjære
Produsent, Cirka Teater Monica Stendahl Rokne
Samarbeidsprosjekt med Cirka Teater, Riksteatret, Trondheim Voices og Midtnorsk jazzsenter
Prosjektet er støttet av Norsk kulturråd, Fond for utøvende kunstnere, Det norske komponistfond, Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune
PRESSEOMTALER
– Hundre hemmeligheter er sterkt og overbevisende familieteater med tiltro til publikum
– Terningkast 5
Lillian Bikset
Dagbladet
– Frydefullt, nydelig og skummelt
– Cirka Teater er et fenomen i seg selv, en av Norges eldste friteatergrupper. De blir 30 år i år, og de leverer innhold og scenografi langt utover vanlige forventninger
– Her oser det av fantasi og kreativitet og ikke minst samspill
Lars Erik Skjærseth
NRK
– En magisk teaterverden av lyd, lys, fager og storslåtte effekter møter klassisk drama om identighet og tilhørighet
– Mange søker til oppsetninger av Cirka Teater for innpakningen, for de magiske elementene. Berger og Sæther fornekter seg ikke.
– Kulissene, kostymene, lyden, fargene er hver for seg små mesterstykker, summen av dem er fantastisk ramme for forestilling
– Terningkast 5
Ole Jakob Hoel
Adresseavisen
– Vårens familieforestilling på Tøndelag Teater er sanselig, visuell og litt nifs
– Det som facinerer er hvordan Cirka Teater i sitt 30 års jubileumsår, tar i bruk alle kunstneriske virkemidler. De byr på totalteater som appelerer til sansene
Borhild Maaland
VG
– Vakkert, visuelt og litt vondt om at ikkje alle løyndomar er like artige å avdekke
– Hundre hemmeligheter er ei imponerande komplett oppsetting
– Eirik Hegdal har skrive musikken, og den er poetisk, varm og vakker
– Scenografen Gilles Berger er ein trollmann, og nok ein gong har han oppheva tyngdekrafta og skapt illusjonar som sit i oss lenge etterpå
Amund Grimstad
Klassekampen
– Både scenisk og musikalsk blir historien godt beskrevet
– Eirik Hegdals musikk, og ikke minst hvordan de blir fremført av sangerne i Trondheim Vouces, skaper kontraster som gjør at det er lett å følge kaoset i Jørgens hode
– Det nesten Tim Burton-aktige visuelle universet, og den forunderlige musikken, er alene nok til å interessere seg for Jørgens mange spørsmål – som blir stadig flere og mer tvetydige desto mer man tenker på forestillingen. En anbefaling god som noen
Per Chr. Rolin
Trønder-Avisa