Spilles på Hovedscenen
19.1.18 - 20.2.18
Varighet
Ca. 3 timer inkludert pause
Priser
- Ordinær
335,-
- Honnør
275,-
- Barn /
student160,-
- Grupper
Over 10275,-
Varsko her! Ubu kommer til byen
Det er ingen beskjeden visitt. Vi snakker om en vulgær mann som har styrtet tronen og som har slått i hjel flere av sine fiender med en død bjørn. Vi snakker om Kong Ubu – personifiseringen av stormannsgalskap i sin mest irrasjonelle form.
Mange husker vår oppsetning av Doppler for to år siden. Nå er regissør Tomi Janežič og hans team tilbake, og de kaster seg over et av teaterhistoriens aller største kultobjekter. Vi kan vente oss galskap og alvor i skjønn forening på Hovedscenen.
Da Alfred Jarrys Kong Ubu hadde premiere på Théâtre de l’Œuvre i 1896, forårsaket det en så stor skandale at det ble tatt av plakaten allerede samme kveld. Stykket var en bombe som markerte overgangen fra de store monarkiene til den moderne verden. Mer grunnleggende er det en kritikk av hvordan makt utøves skjødesløst og uansvarlig overfor de mange som avhenger av – og ofte også støtter – makten.
I historien om Ubu er krav om sømmelighet og sannsynlighet tilbakelagte størrelser. Stykket er en parodi på et storslått mesterverk – samtidig som det selv er et mesterverk. I dag er det vanskelig ikke å la seg forbause over hvor forut for sin tid Jarry var i 1896. Det er som om han i enkelte scener beskriver den slagmarken det 20. århundre skulle bli, samtidig som han stiller en trøstesløs diagnose på menneskeheten, med den selvforherligende despoten som helt sentral i sykdomsbildet.
MEDVIRKENDE
Regi Tomi Janežič
Scenografi Branko Hojnik
Kostymer Marina Sremac
Lysdesign Eivind Myren
Oversatt av Kjell Helgheim
Koreograf og co-dramaturg Katja Legin
Dramaturg Elisabeth Egseth Hansen
Regiassistent Nina Rajic Kranjac
PRESSEOMTALER
– Korps og pølser, krig og bæsj – det mangler ikke på ytterligheter i denne spektakulære happeningen på Trøndelag Teater
– I en del situasjoner makter forestillingen på en stillfaren, stilistisk og mektig måte å understreke hvor skjør verden er, hvor fort makt kan skape helvete for de mange, men også hvor fort de mange kan underkaste seg en maktsyk person
– De stiliserte scenene fra krigerske felttog er fascinerende og formidler et alvor uten å ty til påklistret voldsomheter
Borghild Maaland
VG
– Det starter spinnvilt og ender i melankolsk mørke. Det er grunnleggende plumpt og uforståelig høyttravende, full galopp og drøvtygging. Det er virkelig moro, temmelig trist
– Karl-Vidar Lende gjør en kraftprestasjon som kong Ubu. Å bli angrepet av bæsj er bare innledningen på hans prøvelser
– Terningkast 5
Ole Jacob Hoel
Adresseavisen
– Janežičs kong Ubu tar av på Trøndelag Teater i en oppsetning dominert av visuelle perler og vellykket teatersirkus
– Forestillingen er tidvis poetisk og dyster, men ofte veldig morsom
– Trøndelag Teater har latt Janežič disponere et ensemble med flotte skuespillere. Stine Fevik er imponerende i rollen som mor Ubu. Hun er utilnærmelig dronning, diva, utro hustru og heks på en gang
– Karl-Ivar Lende har skapt en fantastisk og mangesidig Ubu
Finn Wilhelm Mathiesen
Norsk Shakespearetidskrift