Spilles på Hovedscenen
26.1.19 - 22.6.19
Varighet
Ca. 2 timer 50 minutter inkludert pause
Priser
- Ordinær
495,-
- Honnør
425,-
- Barn /
student250,-
- Grupper
Over 10425
Ei kule fra en trønder
I en fartsfylt nyskrevet musikal – i et tøyelig spenn mellom her og nå, og den gang da – går teppet opp for en kamp om troner og sverd, makt og ære.
Under oppveksten i Wesselgården i trygge og trivelige Trondheim blir Peter Wessel Tordenskjold fortalt at man ikke skal stikke seg ut og frem. Men det er ut Peter vil. Ut av Trondheim og fremad på kontinentet. Der har de brune strømninger blitt sterkere, kongeriket Danmark-Norge er i krig og det mytiske Olavssverdet har nylig blitt observert. Tordenskjolds utfartstrang fører ham ut på en halsbrekkende reise – fra bedagelige og uambisiøse Trondheim til begivenhetenes sentrum.
Mads Bones, Kyrre Havdal og Olve Løseth har tidligere hatt stor suksess med Nøtteknekkeren, Juleevangeliet – The Smash Hit Musical og Robin Hood – Rai Rai i Sherwoodskogen. For å favne spennet mellom virkelige og uvirkelige røverhistoriske hendelser har de denne gangen skapt en egen sjanger: Skrøniken.
Et kruttsterkt ensemble er klare til å gi seg i kast med sjøslag, kappløp og kongsfest.
MEDVIRKENDE
Historie og konsept Mads Bones, Kyrre Havdal og Olve Løseth
Manus Mads Bones og Olve Løseth
Musikk Kyrre Havdal
Sangtekster Mads Bones
Dramaturger Elisabeth Egseth Hansen/ Siri Løkholm Ramberg
Regi Mads Bones
Koreografi Belinda Braza
Scenografi Katja Margrethe Ebbel Frederiksen
Lysdesign Eivind Myren
Kostymedesign Christina Lovery
Musikalsk leder Åsmund Flaten
Musikalsk ansvarlig Åsmund Flaten / Kyrre Havdal
Manus, sangtekster og regi
Mads Bones er utdannet skuespiller ved Det Statlige Russiske Akademi for Teaterkunst. Som skuespiller har han etter hvert en lang merittliste bak seg, og har spilt blant annet Mackie Kniven i Tolvskillingsoperaen, Claude i Hair og tittelrollen i Bør Børson jr. Som regissør har han stått bak flere produksjoner utenfor teatret, og sammen med samarbeidspartner Olve Løseth har han hatt regien på spel-parodien Slaget på Testiklestad. Her på teatret hadde han sin regidebut med JEB-show i 2014, og har fortsatt med Nøtteknekkeren, Robin Hood – Rai Rai i Sherwoodskogen og Juleevangeliet – The Smash Hit Musical som vant NRK Komiprisen for årets forestilling i 2017. Sammen med komponist Havdal står også Bones bak den fylkeskommunale superhiten Trønder.
Manus
Olve Løseth er utdannet skuespiller ved Det Statlige Russiske Akademi for Teaterkunst, og har vært tilknyttet både Teater -Ibsen og Rogaland Teater. Han kom til Trøndelag Teater første gang i 2008, og -siden har vi sett ham blant annet i –Romeo og Julie, Prinsessedrama, Karlsson på taket og i musikalene Spring Awakening, Bør Børson jr., Juleevangeliet – The Smash Hit Musical og Robin Hood – Rai Rai i Sherwoodskogen. I 2017 mottok han NRK Komiprisen for årets mannlige scenekomiker. Samarbeidet med Mads Bones går langt tilbake i tid og sammen har de bl.a laget Robin Hood – Rai Rai i Sherwoodskogen.
Komponist og musikalsk leder
Kyrre Havdal er utdannet ved NTNU, institutt for musikk, hvor han til daglig er ansatt som pianist. På Trøndelag Teater har han vært kapellmester på blant annet Chicago, Rock’n Roll Wolf, Bør Børson jr., The Sound of Music og Spelemann på taket. Havdal jobber som musiker og komponist innenfor flere sjangre, og her på teatret har han tidligere stått bak musikken til Nøtteknekkeren og Juleevangeliet – The Smash Hit Musical. Han er en av skaperne av Slaget på Testiklestad, og sammen med tekstforfatter Bones står Havdal også bak den fylkeskommunale superhiten Trønder.
Koreografi
Belinda Braza er ansatt som koreograf ved Det Norske Teatret. Der er hun også kunstnerisk leder for Bikubekveld og Bikubebarn og fagkoordinator for Bevegelsesfaget ved Det Multinorske. Hun har tidligere koreografert forestillinger som: Utafor, Snøkvit, Jungelboka, Kvitebjørn Kong Valemon, Kasimir & Karoline, Jesus Christ Superstar, Den hemmelige hagen, Sweeney Todd, Spelemann på taket på Det Norske Teatret, Peer Gynt på Nationalteateret i Zagreb/DNT, Shockheaded Peter på DNT/Rogaland Teater/Hannover, Grease og Jesus Christ Superstar på Haugesund Teater, Evita på Lørenskog Hus og Peer Gynt på Gålå – for å nevne noen. Her på Trøndelag Teater koreograferte hun Nøtteknekkeren i 2013. Gjennom «B-Braza productions» har hun har produsert fire helaftens forestillinger i sjangeren urban crossover: Fear Infection, I am us, Legacy og Survival. I år er hun aktuell med bl.a regi på Heddaprisen, samt koreografi på Lazarus og Charlie og sjokoladefabrikken på Det Norske Teatret.
Scenografi
Katja Margrethe Ebbel Frederiksen er utdannet scenograf og kostymedesigner fra Kunsthøgskolen i Oslo og Dramatiska Institutet i Stockholm. Hun har jobbet med en rekke produksjoner i Norge og Sverige, blant annet scenografi og kostymedesign til Peer Gynt og Hamlet ved Rogaland Teater, Blackbird ved Riksteatret, Dissekering av ett snöfall ved Kungliga Dramatiska Teatern i Stockholm og Hedda Gabler ved Kilden. Ved Nationaltheatret har hun hatt kostymedesign for Lulu – Pandoras eske, Klassen vår, Renset og Personer, steder og ting, og scenografi og kostymedesign for Reisen til julestjernen i Kjersti Horns regi. Hun har nylig gjort scenografi og kostymedesign til Psykose 04:48 ved Rogaland Teater. Her på Trøndelag Teater har hun tidligere hatt scenografi og kostymer til Leonce og Lena.
Lysdesign
Eivind Myren er fast lysdesigner på Trøndelag Teater. Av produksjoner han har jobbet med kan nevnes Les Misérables, Spring Awakening, En folkefiende, Rock’n Roll Wolf, Når vi døde våkner, Hedda Gabler, Hvem er redd for Virginia Woolf?, Robin Hood – Rai Rai i Sherwoodskogen og Byggmester Solness. For arbeidet med Fedra ble han nominert til Heddapris for beste lysdesign i 2013. Han har også designet lys for flere spel som Karolinerspelet i Tydal, Elden på Røros, Spelet om Heilag Olav på Stiklestad og Den siste viking i Statsbygd – og var ansvarlig for lysdesignet under åpningsseremonien under Ungdoms-OL på Lillehammer i 2016. I 2017 ble Myren tildelt Trondheim kommunes Kulturstipend Ramallah som resulterte i workshop og lysdeign ifbm. Ashtar Theatres oppsetning av Peer Gynt i Ramallah (2018).
Kostymedesigner
Christina Lovery er utdannet med hovedfag fra KHiO innen klær og kostymer i 2003 og en BA-grad i kostymedesign fra Wimbledon School of Art i 2000. Hun har siden jobbet som freelance kostymedesigner ved flere av de store teatrene nasjonalt og har film- og TV-erfaring både i Norge, England, Tyskland og USA. Av teaterforestillinger kan vi nevne Kristin Lavransdatter (Den Nationale Scene), Den glade enke (Oslo Nye Teater), Tenk om og Oslo (Det Norske Teatret), Chaplin: Diktatoren og Pan (Rogaland Teater) og Robin Hood – Rai Rai i Sherwoodskogen og Nøtteknekkeren her på Trøndelag Teater. Lovery har blitt innkjøpt av den nasjonale innkjøpskomité for kunsthåndverk, og ved to anledninger har hun blitt tildelt Statens Arbeidsstipend for kunstnere.
PRESSEOMTALER
– Kanonbra, sjø!
– At ingen har tenkt på det før: Et spøkespel om Tordenskjold i sjøheltens fødeby er en kanonidé.
– Referansene til midtnorske fenomener i politikk og kulturliv er revysnedig turnert og imponerende dagsaktuelle
– Ny på en stor scene som dette er også tittelrolleinnehaver Lisa Tønne … Sjarmerende frekk, men også sårbar … En bedre Tordenskjold kunne forestillingen antakelig ikke fått
– I det store og hele er dette likevel et ensembleløft av latterlige dimensjoner. En forestilling som sitter som en kule. Det skal slikt til trøndere, må vite
Yngve Kvistad
VG
– Det er aldeles for mye av det gode, og det er vidunderlig
– trioen Mads Bones, Olve Løseth og Kyrre Havdal har overgått seg selv
– Undertegnede er svært begeistret … jeg kjedet meg strengt tatt aldri i løpet av to timer og femti minutter. Jeg kunne tålt mer. Jeg hadde tatt én time til
– Lisa Tønne: Aldeles imponerende, helt fenomenal, som Tordenskjold. Avslappet og naturlig scenenærvær, men med autoritet. Et brakgjennombrudd som «ordentlig» skuespiller
– Verdt å nevne ellers er helt spesielt Ingrid Bergstrøm i en serie gode roller, fra Gyldenløve til Liv Ullmann. Og like spesielt, Silje Lundblad, som både Rita Ottervik og Karl den 12.
– Men manuset er også godt og intelligent som helhet … Det er, ikke overraskende, strålende på detaljnivå. God rytme, fiffige språklige vrier
– «Tordenskjold – alle tiders trønder» er stort sett bare det glade vanvidd. Men den er ikke bare det, den har alvor som elegant krydder, og den har en overraskende god historie i bunn
Ole Jacob Hoel
Adresseavisen
– Tordenskjold ser ut som en smash hit!
– Historien om sjøhelten Peter Wessel Tordenskjold fra Trondheim fortelles på eventyrlig, lekent og ukorrekt vis i en forestilling proppfull av gode detaljer
– Reisen er uforutsigbar, ellevill og svært underholdende
– kostymene et visuelt fyrverkeri i all sin pamp og prakt
– For Trøndelag Teater er Bones, Løseth og Havdal verd sin samlende vekt i gull, både på grunn av sin kreativitet, skaperlyst og ikke minst med tanke på rekrutteringen av nye og yngre teaterpublikummere
Ellen Marie Stølan
Trønder-Avisa
– Treffsikker trønder med kanontrøkk
– Lisa Tønne synger og danser som en komplett musikalartist
Mona Levin
Aftenposten
– Røverhistorie med revypreg
– velformulert og vittig
– festlige og ofte forseggjorte kostymer av Christina Lovery
– lekne og morsomme scenografiske løsninger, skapt av Katja Ebbel Frederiksen
Lillian Bikset
Dagbladet
– Kruttsterkt
– Dette stykket har et ensemble som ikke ligner grisen. Lisa Tønne sjarmerer stort i rollen som Tordenskjold, men det er sammen med resten av rollene og skuespillerne hele teatret glimter til med aldri så lite teatermagi
Kristina Bye
Under Dusken