Romeo og Juliet

av William Shakespeare Oversatt av Hans Magnus Ystgaard

Spilles Hovedscenen

23.1.21 - 25.3.21

Varighet

Ca. 3 timer inkludert pause

Priser

  • Ordinær

    395,-

  • Honnør

    325,-

  • Barn /
    student

    200,-

  • Grupper
    Over 10

    340,-

Med hjertet som kompass

Verona herjes av pandemi, brutal uro og låste familiekonflikter. Både mennesker og samfunn er infisert, men to ungdommer ønsker å bryte ned murene med sin altoppslukende kjærlighet.

De to samfunnstoppene Montague og Capulet hater hverandre, noe familiene har gjort i generasjoner. Men i møtet mellom barna deres, Romeo og Juliet, snur hatet til kjærlighet. De elsker hverandre med en kraft så sterk og betingelsesløs at den får et helt grunnfjell av fiendskap og fordom til å riste. Kanskje til og med slå sprekker.

Slik sett er Romeo og Juliet er den ultimate kjærlighetshistorien, pakket med ungdommelig livskraft og fremtidstro. Men det er også en brutal historie om hat, hevn og drap – og en refleksjon om hvilken verden vi ønsker å overlate til den oppvoksende generasjonen.

Med språklig frodighet fra blankvers med enderim til vulgær flåkjeft, og gjennom sjangerspenn fra tragedie til komedie, speiler Shakespeares historie også vår samtid. En verden der kjærligheten har vanskelige vekstvilkår.

Forfatter, bonde og dramatiker Hans Magnus Ystgaard fra Sparbu har hatt stor suksess med sine oversettelser for blant andre Trøndelag Teater og Rabarbrateatret. Han står bak den rykende ferske oversettelsen til kav nordtrøndersk. Shakespeares verseformer er nemlig som skapt for den musikalske trønderdialekten!

Regissør Kjersti Haugen og det kunstneriske laget som stod for den kritikerroste suksessen Den hemmelige hagen, setter publikum inn i en tidløs verden, der de fantastiske kostymene og den dystopiske scenografien peker på både fortid og fremtid.

MEDVIRKENDE

Regi Kjersti Haugen

Scenografi og kostymer Katrin Bombe

Lysdesign Eivind Myren

Koreografi Svetlana Stokke / Tor Ivar Hagen

Komponist/lyddesign Magnus Børmark

 


 

REGISSØR
Kjersti Haugen er utdannet ved École Internationale de Théâtre Jacques Lecoq i Paris og ved regilinjen på Statens Teaterhøgskole (KHiO). Sammen med Anne Marit Sæther regisserte hun forestillingen Hundre hemmeligheter som fikk Heddaprisen i 2014. Blant de øvrige forestillingene hun har regissert for Trøndelag Teater er Et juleeventyr, Spring Awakening, Fedra, Jeanne d’Arc og Den hemmelige hagen – og de tre Ibsen-forestillingene Et dukkehjem, Gjengangere og Lille Eyolf. Av produksjoner på andre teatre kan vi nevne Hunden i høyet for Hålogaland Teater, Snøkvit for Det Norske Teatret, I vår familie kan vi snakke om alt og Farfarfortellinger for Turnéteatret i Trøndelag og Et juleeventyr for Aalborg Teater. Hun hadde også regi på Isbjørnpappaen ved åpningen av Rosendal Teater.

SCENOGRAF OG KOSTYMEDESIGNER
Katrin Bombe er en tysk scenograf og kostymedesigner som er utdannet ved Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam. Hun har siden jobbet både med teater, opera og film. Hun har  bl.a samarbeidet med regissørene Susanne Kennedy (Ruhrtriennale og Toneelgoep Amsterdam), Jakop Ahlbom (Staatsteater Mainz og Deutsche Oper), Nina Spijkers (Toneelschuur Producties), Guy Clemens (Schauspiel Bochum), Ludwig Bindervoet (Urland) og Maren E. Bjørseth (Tvillingenes dagbok, Alt jeg ikke husker og Leksikon om lys og mørke ved Trøndelag Teater og Emilia Galotti i Haarlem og Amsterdam). Bombe hadde også ansvar for scenografi og kostymer på Den hemmelige hagen på Gamle Scene og Dødsdansen på Studioscenen. 

KOMPONIST OG LYDDESIGNER
Magnus Børmark er kjent som utagerende gitarist og låtskriver i bandene Gåte og 22, og har også en lang fartstid som musikkprodusent og lydkunstner. Han har vært komponist og lyddesigner både av og på scenen for bl.a Verk Produksjoner, Lisa Lie, Eirik Fauske, Sagliocco Ensemble, Hildur Kristinsdottir og Katja Brita Lindeberg. Av produksjoner han har gjort kan nevnes Forbrytelse og straff (Black Box Teater), Klinsj (Teaterhuset Avant Garden), Stormen (Haugesund Teater), Paradise Now (Black Box Teater), Mare (Det Norske Teatret), Bildet av Dorian Gray og Den hemmelige hagen (Trøndelag Teater). Magnus er også aktuell som norkspråklig popartist, med plateutgivelse i vår.

LYSDESIGNER
Eivind Myren er fast lysdesigner på Trøndelag Teater. Av produksjoner han har jobbet med kan nevnes Les Misérables, Når vi døde våkner, Hvem er redd for Virginia Woolf?, Lang dags ferd mot natt og Leksikon om lys og mørke. For arbeidet med Fedra ble han nominert til Heddapris for beste lysdesign. Han har også designet lys ved flere andre teatre og utendørsspel, og var ansvarlig for lysdesignet under åpningsseremonien under Ungdoms-OL på Lillehammer i 2016. I 2017 ble Myren tildelt Trondheim kommunes Kulturstipend Ramallah som resulterte i workshop og lysdesign på Peer Gynt i Ramallah. 

KOROGRAF
Svetlana Stokke er utdannet danser, dansepedagog og danseterapeut fra St. Petersburg Statlige Kunst- og Kulturuniversitet, og fra A. I. Herzen Pedagogiske Universitet. Svetlana er ansatt som dansepedagog i Trondheim Kommunale Kulturskole. På Trøndelag Teater har hun tidligere hatt ansvaret for koreografien Den hemmelige hagen og fem runder med Kupp en klassiker: samarbeidsprosjektet mellom Kulturskolen og Trøndelag Teater.

KOREOGRAF
Tor Ivar Hagen er utdannet ved Bårdarakademiet og har siden jobbet som sanger, danser og skuespiller i en rekke teateroppsetninger i hele landet – bl.a her på Trøndelag Teater. Som koreograf har han tidligere gjort De nære ting, Besøk av gammel dame, Søndagsskolen og Påfuglen på Trøndelag Teater, Julemiddag på Nationaltheatret og Som di synes og Trettendagskvelden på Rabarbrateatret.

PRESSEOMTALER

– Den morsomste tragedien vi har sett på lenge
– Hvis man absolutt skal gjøre en moderne vri på Shakespeare er det en stor fordel at det gjøres med så stort overskudd og selvsikkerhet som her
– I Kjersti Haugens oppsetning forenes tragedien og komedien. Som publikummer vet man aldri om neste scene vil stimulerte lattermuskel eller tårekanal
– Katrin Bombes scenografi og kostymer i effektivt samspill med Eivind Myrens lyssetning er en spektakulær triumf, med fargesprakende konstraster til det grå grunnpreget
– Mektig bra. I tillegg til de vellykkede overordnede elementene av språk, scenografi, lys og kostymer og musikk, løftes også oppsetningen av detaljer og godt utviklede rollefigurer
Ole Jacob Hoel
Adresseavisen

 

– Ei ungdommeleg, opplevingsrik og mangefasettert framsyning som peikar framover
– ei framsyning som er litt dystopisk, men samstundes optimistisk, rocka, burlesk, særs humoristisk og leiken og ikkje minst uvanleg tydeleg og forståeleg
– Det er ein leiken musikalitet i Ystgaards språk som gjer teksten til ei oppleving i seg sjølv
– Eit samspela og strålande opplagt ensemble formidlar på elegant vis den hårfine balansen og kontrastane mellom det alvorstunge, den heftige kjærleiken og det fullstendig lausslopne og humoristiske
– Ragne Grande og Carl Martin Eggesbø formidlar ei ganske annleis tolking av dei unge elskande, men likevel inderleg, overtydande, og ikkje minst tydeleg og særs forståeleg. Dei gir oss verkeleg ein «Romeo og Juliet» for vår tid
Amund Grimstad
Klassekampen

VIDEO