Spilles på Studioscenen
26.9.15 - 23.10.15
Varighet
Ca. 1 time og 35 minutter. Forestillingen spilles uten pause.
Priser
- Ordinær
200,-
- Honnør
175,-
- Barn /
student150,-
- Grupper
Over 10175,-
It will end in tears.
Petra von Kant er en suksessrik og lett dekadent klesdesigner. Hun bor sammen med sin sekretær, hushjelp og co-designer Marlene. Da Petras venninne Sidonie overraskende dukker opp, har hun med seg sitt nye bekjentskap, nemlig den unge Karin. Karin blir svært viktig for Petra.
Petra von Kants bitre tårer belyser hvor svak og fornedret et menneske kan bli av å desperat ønske noe uoppnåelig og hvordan begjæret kan stå i veien for kjærligheten. Hva skjer med mennesket om det ikke er i stand til å forholde seg emosjonelt til et annet menneske?
Da Rainer Werner Fassbinder døde 37 år gammel i 1982, hadde han både skrevet, spilt og produsert for teater. I tillegg hadde han rukket å regissere 41 filmer. Petra von Kants bitre tårer ble opprinnelig skrevet for teaterscenen, men er mest kjent gjennom filmen med samme tittel fra 1972.
I Erlend Samnøens versjon av Petra von Kants bitre tårer, utforskes teaterrommets mange tekst- og betydningsnivå. Ved sitt formsikre og lekne uttrykk stiller Samnøen ut dette melodramaet. Her inngår tekster av den norske dramatikeren Eirik Fauske i et nysgjerrig samspill med originalteksten. Fauskes tekster utfordrer Fassbinders realistiske dialoger på samme måte som de ulike spillestilene pirker i karakterenes sannhetsgehalt. De ulike sjangre, grep og lag tøyer teaterrommets avgrensning, og skaper både avstand og nærhet til situasjonene.
MEDVIRKENDE
Regi Erlend Samnøen
Supplerende tekst Eirik Fauske
Lysdesign Sivert Lundstrøm
Oversatt av Kjell Askildsen
PRESSEOMTALER
– Petra von Kants muntre tårer
– en utforskning av det banale i det opphøyde og av det uvirkelige i et menneskes mest intense følelser
– Terningkast 4
Lillian Bikset
Dagbladet
– Leken finnes absolutt i Erlend Samnøens oppsetning
– De fire skuespillerne er på hver sine emosjonelle planeter gjennom sine rolleskikkelser, men står godt til hverandre
– Silje Lundblad har både glamouren og den finstemte, underliggende smerten som kreves i tittelrollen
– den man legger aller best merke til, er Henriette Marø som får spille ut sitt særegne komiske talent
Ole Jacob Hoel
Adresseavisen
– I Erlend Samnøens regi er denne nytolkinga av Fassbinder blitt eit ganske tett kammerspel med eit utal metagrep, full av humor og sjølvironi
Amund Grimstad
Klassekampen