Spilles på Gamle Scene
31.5.24 - 1.6.24
Varighet
Ca. 3 timer 20 minutter inkludert pause
Priser
- Ordinær
280,-
- Honnør
280,-
- Barn /
student230,-
- Grupper
Over 10280,-
Mor Courage og barna hennes hadde premiere på Grusomhetens Teater 8. mars 2023.
Dette antikrigsstykket skrevet under eksil i Stockholm i 1939–1940 regnes som et av Brechts mest formfullendte eksempler på episk teater.
Bertolt Brechts stykke har Tredveårskrigen i Europa fra 1618-1648 som bakteppe. Hovedrollen; Anna Fierling, også kalt Mor Courage er en omvandrende marketenterske (selger av mat, drikke, tobakksvarer o.l. til soldater i felt) som sammen med sine tre voksne barn beveger seg gjennom et landskap med kryssende grenser. Varesalget fra husvognen de drar med seg er avhengig av krigen, og fred kan bety ruin. Publikum konfronteres med den brutale estetikk som hersker der soldater opererer. Hjem, land og folk ødelegges under forholdene. Mor Courage tar tilsynelatende ikke stilling til det hun ser, for henne synes forretningen det viktigste. To av barna dør, og den tredje kommer vekk under ferden. I siste tablå trekker marketentersken vognen alene etter soldatene som marsjerer.
Musikk: Paul Dessau
Oversettelse: Øyvind Berg
Skuespillere
Hanne Dieserud
Filip Stav
Miguel Dobrodenka Steinsland
Gaute Næsheim
Anne Bolette Stang Eng
Johanna Øyno
Simen Pettersen
Lars Brunborg
Kunstnerisk team
Regi Lars Øyno
Musikalsk ansvarlig Vanessa Isobel Black
Musikere Vanessa Isobel Black, Maren Sofie Nyland Johansen
Scenografi og kostymer Bård Lie Thorbjørnsen
Lysdesign Rolf Christian Egseth
Masker Trude Sneve
Produsent Nemi Collette Bang
Tekniker Thomas Sanne
Gjestespill fra Grusomhetens Teater 31. mai – 1. juni 2024
PRESSEOMTALER
– Grusomhetens Teater, denne villfuglen av ei frigruppe, gjer gjerne det finurlege grepet å
spele nyare klassikarar nært opp til originalversjonane, samstundes som dei alltid held på sin eigen, merkeleg eruptive stil
Dag og Tid
– Dette er ikke teater hvor vi skal lene oss tilbake i setet og la oss forføre av vakre og glatte stemmer… Regissør Lars Øyno har forpliktet seg til teksten, og her får publikum oppleve Brecht etter boka
scenekunst.no
– Den trofaste videreføringen av arven fra Brecht gir forestillingen et sus av historie. Som formidler av denne arven står den likevel støtt på egne ben, og gir oss en usedvanlig nær og autentisk historisk teateropplevelse.
Norsk Shakespearetidsskrift