Høstsonaten

av Ingmar Bergman

Spilles Gamle Scene

21.8.21 - 11.9.21

Varighet

Ca. 1 time 1 time og 35 minutter. Forestillingen spilles uten pause

Priser

  • Ordinær

    350,-

  • Honnør

    300,-

  • Barn /
    student

    210,-

  • Grupper
    Over 10

    300,-

Et medrivende oppgjør

Berømmelsens pris. Svik. Fravær av ­kjærlighet. Hva skjuler fortiden, og er det for sent å rette opp i det som gikk galt? I Høstsonaten utforsker ­Ingmar Bergman hva som kan skje når siviliserte ­men­nesker ikke aksepterer sine primitive sider.

En verdenskjent pianist kommer hjem til sin datter; de har ikke møttes på syv år. Det viser seg at hennes andre datter, som hun trodde var innlagt på institusjon, også bor i huset. Når de tre prøver å nærme seg hverandre kommer fortrengte og brutale hemmeligheter for en dag.

Det er første gang Trøndelag Teater setter opp en av Bergmans tekster. Bergman selv gjestet teatret som regissør i 1957. Han skal da ha uttalt at Gamle Scene er «en ekte perle, en sann skatt og en uvurderlig skjønnhet». Hva er da mer riktig enn å legge den første Bergman-forestillingen på Trøndelag Teater til Gamle Scene? Handlingen i Høstsonaten finner sted i Midt-Norge, og kanskje var det nettopp Bergmans opphold her som inspirerte ham?

Regissør Marit Moum Aune har de senere årene jobbet med de store sceniske formatene både i inn- og utland. Når hun nå skal i gang med Høstsonaten, er det det intime formatet som står for tur. I samarbeid med den internsjonalt anerkjente scenografen Erlend Birkeland vil Gamle Scene vises fra sin mest autentiske side. Alt ligger til rette for  en inderlig og nær teateropplevelse.

MEDVIRKENDE

Regi Marit Moum Aune
Scenografi og kostymer Erlend Birkeland
Lysdesign Eivind Myren
Komponist og lyddesigner Erik Hedin
Oversatt av Toril Solvang

 


 

REGISSØR
Marit Moum Aune er fra Trondheim og har etablert seg som en av Norges mest anerkjente regissører. Hun har utallige regioppdrag bak seg fra nær sagt alle landets teatre, og for NRK har hun har også laget tv-serien Harry & Charles og vært konseptuerende regissør for dramaserien Kampen for tilværelsen. De siste årene har hun hatt stor suksess som koreograf og iscenesetter for Nasjonalballetten med forestillingene Ghosts og Hedda Gabler. Disse prisbelønnede oppsetningene har turnert internasjonalt, bl.a gjestet Hedda Gabler prestisjefulle Bolshoi Theatre i Moskva. Aune hadde stor suksess med åttetimersforestillingen Engler i Amerika på Nationaltheatret i 2018. Hun hadde i fjor sommer regi på Peer Gynt på Gålå, bl.a i samarbeid med Snøhetta, noe hun skal fortsette med i år. Ved Trøndelag Teater har hun tidligere satt opp Kulde av Lars Norén, Shakespeares Romeo og Julie og Edward Albee’s Hvem er redd for Virginia Woolf?, for å nevne noen. 

SCENOGRAF OG KOSTYMEDESIGNER
Erlend Birkeland er utdannet billedkunstner bl.a fra Statens Kunstakademi. Han debuterte som scenograf og kostymedesigner på Torshovteatret i 1989, og har siden gjort godt over 120 produksjoner rundt om i Europa. Han representerte Norge på den Internationale Quadrinalen i Praha med scenografien til Fuglane på Det Norske Teatret i 1999. Han har de seneste 15 årene vært mest aktiv i Stockholm, der han har vært tilknyttet Dramaten, Kulturhuset Stadsteatern og Stockholms Opera, i tillegg til oppgaver i Berlin, London, Zürich – og i hjembyen Oslo. Produktioner i utvalg: Hedda Gabler, Peer Gynt, Lille Eyolf, Himmelveg og Måken (Nationaltheatret). Heksejakt, Hamlet, Ivanov, Rampfeber og Fruen fra havet (Dramaten). Sommergjester, Jungelboken, Tre musketerer og En folkefiende (Kulturhuset Stadsteatern) – i tillegg til et rekke operaforestillinger ved mange av Europas store operahus. 

KOMPONIST OG LYDDESIGN
Erik Hedin er utdannet lyddesigner og komponist ved Dramatiska Institutet i Stockholm. Han har medvirket i en rekke produksjoner i Norge og Sverige, blant annet Kaos er nabo til Gud og Engler i Amerika ved Nationaltheatret, Alfa og Omega – Edvard Munch ved Oslo Nye Teater, Jeg var Fritz Moen ved Riksteatret og Teater Manu, Hamlet ved Rogaland Teater, Forbrent ved Den Nationale Scene og Farvel til Eddy Bellegueule ved Horn Produksjon. Hedin foreleser regelmessig ved Stockholms Dramatiska Högskola på bachelorprogrammet i lyddesign.

LYSDESIGNER
Eivind Myren er fast lysdesigner på Trøndelag Teater. Av produksjoner han har jobbet med kan nevnes Les Misérables, Når vi døde våkner, Hvem er redd for Virginia Woolf?, Byggmester Solness, Tordenskjold – alle tiders trønder og Lang dags ferd mot natt. For arbeidet med Fedra ble han nominert til Heddapris for beste lysdesign i 2013. Han har også designet lys for flere spel og var ansvarlig for lysdesignet under åpningsseremonien under Ungdoms-OL på Lillehammer i 2016. I 2017 ble Myren tildelt Trondheim kommunes Kulturstipend Ramallah som resulterte i workshop og lysdesign på Peer Gynt i Ramallah. Tidligere i år designet han lyset på Kirsebærhagen på Det Norske Teatret.

PRESSEOMTALER

– Eventyrlig god kammeroppsetning av Ingmar Bergmans klassiker
– Sterke følelser formidlet uten sentimentalitet
– troverdige personligheter vi raskt begynner å bry oss om
– En og en halv time raser avgårde, slik det gjerne blir når gode skuespillere drar i samme retning i en god og godt fortalt historie
– Janne Kokkin stråler i rollen som den feterte konsertpianisten Charlotte
– Mari Hauge Einbus Eva er en trykkoker av innestengt aggresjon
– Og så har vi stykkets og oppsetningens virkelige perle. Maria Omarsdottir Austgulens Helena er et eventyr i seg selv…en soleklar kandidat til Hedda-pris for beste birolle
– Denne oppsetningen av Høstsonaten har alt, til og med en slags lykkelig slutt
– Terningkast 6
Ole Jacob Hoel
Adresseavisen

– Intenst om mor og datter
– Vi pustet lettet ut. Dette ble så komplekst som relasjoner kan bli, ingen ensidig nedsabling av mor som velger karriere framfor barna
– Samspillet mellom mor og datter er utsøkt
– Terningkast 5
Guri Hjulstad
Trønder-Avisa

– Gode intensjoner blir grobunn for forakt og fortvilelse i Ingmar Bergmans Høstsonaten. Det har Trøndelag Teater og regissør Marit Moum Aune laget strålende teater av
– På Trøndelag Teater spiller skuespillerne ut dramaet med en dynamikk og fysikalitet som gjør at tekst og tilstedeværelse smelter sammen til en større enhet
– Sammen med en stram regi gjorde skuespillerprestasjonene at den nitti minutter lange forestillingen la krav på hele min oppmerksomhet – på et selvsagt, uanstrengt vis
– Tematikken fremstår relevant både på en hverdagslig, praktisk måte og på et eksistensielt plan
Eline Bjerkan
scenekunst.no

– Lettantennelig, men forsonende inneklima
– åpner opp Ingmar Bergmans tekst og skaper større nærhet mellom rollefigurene enn slik de ble skildret i filmen
– sterke skuespillerprestasjoner av Janne Kokkin, Mari Hauge Einbu og Maria Omarsdottir Austgulen
– Marit Moum Aune er mer sparsom med virkemidlene i sin versjon…Det høydramatiske er dempet, settingen er mildt modernisert og maktforholdene mellom de forskjellige rollefigurene mer utjevnet
– rollefigurene blir mer nyanserte – og kanskje hakket mer engasjerende – enn de var i Bergmans film
Hedda Fredly
Norsk Shakespearetidskrift

– scenekunst av verkeleg høg klasse
– Eit intenst kammerspel der det verbale får spele hovudrolla i eit dramatisk oppgjer
– Marit Moum Aunes tolking av dette intense kammerdramaet står så absolutt på eigne bein
– Dei fire på scena har henta fram det inste av det dei har av kjensler og spel og leverer med ein intensitet og lågmælt styrke som er av det absolutt beste eg har sett på lenge
Amund Grimstad
Klassekampen

– Glimrende Bergman
– Familiedrama som treffer midt i hjertet
– som skapt for Gamle Scene
– Her kommer vi tett innpå handlinga og de svært dyktige skuespillerne som griper oss med stort og ekte skuespill
– ei forestilling som gjør noe med oss og berører  både gjennom handling og storartet formidling
Audhild Øye
Avisa Sør-Trøndelag

VIDEO