Spilles på Hovedscenen
19.9.20 - 5.12.20
Varighet
Forestillingen varer litt over to timer og spilles uten pause. Lengden vil variere fra forestilling til forestilling på grunn av improvisasjon
Priser
- Ordinær
295,-
- Honnør
250,-
- Barn /
student150,-
- Grupper
Over 10250,-
Et øyeblikk. En natt. En dag… I Trondheim.
Ordet improvisasjon stammer fra det latinske ordet improviso som betyr uforutsett, eller bedre «ikke før sett». På samme måte er ikke verden lenger slik vi kjenner den.
Og det er akkurat det uforutsette som venter oss når seks av teatrets skuespillere inntar Hovedscenen for å lage en musikalsk forestilling fra begynnelsen av. Med improvisasjon som metode vil de sammen med regissør Tyra Tønnessen skrive, improvisere, øve inn og til slutt spille den endelige forestillingen En dag… for dere.
Hva som vil skje og hva dette vil handle om, vet vi ikke fordi fortellingen ennå ikke er skapt. Publikum vil gjenkjenne den sterke øyeblikksfornemmelsen som fremkalles i denne måten å lage teater på. De skapende skuespillerne er Natalie Bjerke Roland, Ida Cecilie Klem, Tor Ivar Hagen, Andreas Tønnesland, Martha Standal og Snorre Ryen Tøndel. Musiker og komponist Åsmund Flaten er også med på laget, og skriver helt ny musikk og sanger sammen med ensemblet.
MEDVIRKENDE
Musiker: Åsmund Flaten / Øyvind Jo Heimdal Eik
Regi Tyra Tønnessen
Scenografi Leiko Fuseya
Lysdesign Ingrid Skanke Høsøien
Koreografi Kristin Hjort Inao
Musikk Åsmund Flaten
REGISSØR
Tyra Tønnessen er utdannet regissør fra KHiO. Hun debuterte på Trøndelag Teater i 2002 med Mutter Courage. Tønnessen har også regissert for Nationaltheatret, Det Norske Teatret og Hålogaland Teater – bl.a. Hun har gjestet Trøndelag Teater en rekke ganger, og de fleste husker kritiker- og publikumssuksessene Rock’n Roll Wolf, Når vi døde våkner, Påfuglen og Søndagsskolen. I 2014 vant hun Heddaprisen for beste regi for Besøk av gammel dame. Hun arbeider også mye som forfatter og dramatiker –noe En dag… er et eksempel på.
SCENOGRAF OG KOSTYMEDESIGNER
Leiko Fuseya er opprinnelig fra Japan og utdannet ved New York University, videreutdannet med Master of Fine Arts ved Yale University. Sammen med Tyra Tønnessen har hun tidligere laget Søndagsskolen ved Trøndelag Teater, Tarjei og Reform 97 ved Nationaltheatret, Sørsiden ved Den Nationale Scene, Overføring ved Det Norske Teatret og Ekte kjærlighet ved Kilden Teater. Andre produksjoner de siste årene er blant annet Yngve Sundvors Hotel Norge og Reksten – Firmaets mann ved Den Nationale Scene, Alan Lucien Øyens Icon/Kodak ved Göteborgsoperan, Daniel Proiettos Blanc ved Vienna Staatsoper og Et juleeventyr med Kjersti Haugen ved Aalborg Teater.
LYSDESIGNER
Ingrid Skanke Høsøien er er utdannet lysdesigner ved Den Danske Scenekunstskole i København. Etter endt utdannelse har hun turnert i Norge og flere steder i verden med ulike band og musikkproduksjoner og gjort lysdesign både for bestillingsverk og norske musikk-suksesser. Hun har også designet lys på oppsetninger ved flere teatre i Norge og Danmark, bl.a Nationaltheatret, Den Nationale Scene og Aalborg Teater. I 2018 gjestet hun Trøndelag Teater med forestillingen Ekkokammer 2.0.
KOREOGRAF
Kristin Hjort Inao er utdannet fra Kunsthøgskolen i Oslo, og har lang internasjonal fartstid. I Norge har hun vært tilknyttet Carte Blanche hvor hun jobbet med koreografer som Jo Strømgren, Ingun Bjørnsgaard og Ina Christel Johannessen. Hun har turnert omfattende med Batsheva Dance Company i 10 år med verk av koreografene Ohad Naharin, Jiri Kylian, William Forsythe, Mats Ek og Sharon Eyal. Som koreograf har Kristin koreografert egne verk for dansekompaniene Carte Blanche og japanske Noism, samt verk for festivaler i inn- og utland og teaterproduksjoner.
KOMPONIST OG MUSIKER
Åsmund Flaten har vært musikalsk ansvarlig for de fleste av musikalene på Trøndelag Teater de siste 20 årene, nå sist på Jesus Christ Superstar. Han komponerte musikken til familiemusikalen Ulven som først ble spilt på Ålborg Teater og senere på Nationaltheatret. Han har også komponert deler av musikken til Besøk av gammel dame, Når vi døde våkner, Lille Eyolf og Søndagsskolen. For sitt arbeid med Les Misérables ble han belønnet med Teatrets Venners kunstneriske pris. Mange kjenner også Flaten som fast musikalsk kompanjong for Are og Odin på NRK P1.
PRESSEOMTALER
– Smittende energisk impromusikal som er tankevekkende, finstemt, rørende, brutal, vulgær, fascinerende ujevn og ulikt det meste du har opplevd på teater
– men ingen trenger frykte at en to timers forestilling vil innebære seigpining. Vi skulle gjerne vært med på dette enda lengre
– Pianist og komponist Åsmund Flaten bidrar med nye låter av til dels ordentlig høy kvalitet, som blir fremført av et vokalt særdeles kompetent emsemble
Ole Jacob Hoel
Adresseavisen
– ein tankevekkjande kommentar til situasjonen vi står oppe i
– spennande scenekunst kan vere langt meir enn regiteater basert på gode dramatekstar
– nydelige songar
– dramaturgien baud på mange og artige overraskingar
– dei seks er overraskande trygge i rollene sine og det er dyktig ensemblespel
– Eg må likevel få trekkje fra Andreas Tønnesland overtydande tolking av Snarøysnobben
– Dette er ei framsyning som berre vil bli betre og betre
Amund Grimstad
Klassekampen
– Med humor, diskusjon og samfunnsaktuelle tema byr En dag… på en annerledes og fantastisk teateropplevelse
– Den drivende kraften i stykket er skuespillernes samspill
– Stykket er preget av sterke sangnumre
Alvar Øyasæter / John Hagen
Radio Revolt