Spilles på Hovedscenen
Vises til 14. mars
Varighet
Ca. 2 t 40 min. Spilles med pause.
Priser
- Ordinær
430,-
- Honnør
370,-
- Barn /
student260,-
- Grupper
Over 10400,-
- Teaterkort
Ung- medlem130,-
BILLETTER
En thriller og kjærlighetshistorie om kvinners innsats under andre verdenskrig
Trondheim sentrum 6.-12. oktober 1942. Unntakstilstand. Den mørkeste uka i norsk og trøndersk krigshistorie. Mens nazistene strammer grepet om byen, risikerer Johanna og Thora Matheson livet for å smugle informasjon om okkupasjonsmaktas nærvær ut av landet. Johanna sender og mottar kodede meldinger gjemt i bøker som bibliotekar. Thora bruker rollen som funksjonær i Forretningsbanken til å få hånd om hemmelighetsstemplede dokumenter. I løpet av fem blodige og intense døgn, får vi et innblikk i motstandskampen i Trondheim og de umulige valgene som må tas når friheten står på spill.
Et nært portrett av mennesker som settes på umenneskelige prøver
Trondheim var så viktig for nazistene at Hitler planla å gjøre “Drontheim” til hovedstad i et stort germansk rike i nord. Unntakstilstanden ble innført for å spre frykt, slik at færre ville støtte den store motstanden.
For noen år siden satte Trøndelag Teater opp Leksikon om lys og mørke, en forestilling om Henry Rinnan, som representerte okkupasjonsmaktens side. Nå retter vi oppmerksomheten mot den andre siden av krigen – motstandskampen – med Trondheim og Trøndelag Teaters historie i sentrum.
Fiksjon og virkelighet
Forestillingen Drontheim er fiksjon bygget på virkelige personer og faktiske hendelser. Fortellingen knytter Johanna, Thora og moren Sofie Matheson sammen med andre historiske personer som beveget seg i byens gater og veiter høsten 1942, blant annet Trøndelag Teaters første teatersjef Henry Gleditsch og kona Synnøve Gleditsch, Henrik Rogstad, fylkesfører for Nasjonal Samling (NS) i Sør-Trøndelag, og rikskommisær Josef Terboven. Denne uka kulminerte også forfølgelsen av jøder som kollektiv gruppe med internering og deportasjon av alle jøder som ikke hadde flyktet fra Trondheim, mens motstandsbevegelsen mobiliserte under ekstremt vanskelige forhold. Forestillingen portretterer begge gruppene.
Slik har forestillingen Drontheim, frigjort seg fra Thora og Johannas historie for å få tak i kjernen av det vi vil fortelle; om det vanskelige forholdet mellom teori og praksis, mellom fornuft og følelser, mellom allianser og blodsbånd, mellom “oss” og “dem”.
Kvinners innsats i krig
I inngangspartiet til Trondheim folkebibliotek henger en plakett med teksten: ’Til minne om bibliotekar Johanna Matheson – født 1900 i Trondheim – død i 1944 i Ravensbrück – ga sitt liv i kampen mot nazismen’.
Den lille motstanden kan være vel så viktig som den store og spektakulære. Mens filmverdenen ofte har fokusert på krigshistorier med menn i hovedrollen, ønsker vi å løfte frem en annen side av historien – kvinnenes historier.
79 år etter andre verdenskrig mangler vi fortsatt fortellinger om mødrene, søstrene, konene og døtrene som kjempet i krigen. Kvinners innsats er oversett og underkjent. I tillegg til å være et spenningsdrama om trøndersk motstand under krigen, handler Drontheim om dem; mennesker som kjemper uten våpen, men med kløkt, mot og hjerte. Velkommen til Trondheim anno oktober 1942.
Johanna Matheson ble arrestert av det tyske sikkerhetspolitiet hjemme i Biskop Wexelsens gate 31. oktober 1942, mens Thora Matheson ble arrestert i Oslo 2. mars 1943. Johanna endte sitt liv i konsentrasjonsleiren Ravensbrück 17. november 1944. Thora satt på Grini til freden kom. Drontheim er inspirert av deres liv og historie.
Det benyttes scenerøyk i forestillingen.

MEDVIRKENDE
Barn:
Pernille Wallum, Maya Soga Linge og Lily Ann Didrichsen
KUNSTNERISK LAG
PRODUKSJONSLAGET
Line Åmli
Inspisient
Ann Eli Aasgård
Sufflør
Maria Abelsen
Maskeansvarlig
Martin Didrichsen
Teknisk koordinator
Ara Skarra Kvitnes
Lysmester
Stein Jørgen Øien
Videoprogrammerer
Daniel Takle Piel
Lysbordoperatør
Gislaug Loddgard
Sceneansvarlig
Elisabet A.K. Østergren
Rekvisittansvarlig
Maren Jønland Skorem
Stykkeansvarlig kostyme
Renée Desmond
Stykkeansvarlig påkledere
Mia Asbjørnsen Aspholm
Barnekoordinator
Charlotta Winger
Tapetserer
Egil Buseth
Snekker
Per Arne Johansen
Metallarbeider
Anita Gundersen
Malersal
PRESSEOMTALER
– Skremmende intens krigshistorie
Adresseavisen
–eit intenst og nervepirrande drama om fem av landets mest dramatiske krigsdøgn.
Klassekampen
–Even Børsums scenografi er slående. De store veggene foldes inn og ut og skaper stadig nye rom for skuespillerne. Det er til tider dynamisk og setter fart på forestillingen.
Norsk Shakespearetidsskrift
– Tross en noe ujevn forestilling, er fortellingen om disse kvinnenes utholdenhet og mot intenst imponerende og på høy tid å løfte frem.
NRK
– Viktig og riktig historiefortelling
– en oppvisning i solid teaterhåndverk
scenekunst.no