Dødsdansen

av August Strindberg

Spilles Studioscenen

2.11.19 - 18.12.19

Varighet

Ca. 1 time 45 min. Forestillingen spilles uten pause

Priser

  • Ordinær

    295,-

  • Honnør

    250,-

  • Barn /
    student

    150,-

  • Grupper
    Over 10

    250,-

Hva skjer når din nærmeste blir din verste fiende? 

I Dødsdansen inviteres vi inn i et rom hvor mennesket skildres gjennom Strindbergs nådeløse og humoristiske fortelling om ekteskapet.

Edgar og Alice lever sine forkvaklede liv isolert på en øy i skjærgården. Ekteparet er blakke og tjenerne har forlatt dem. Ungene har flyttet ut og drømmer er knust. Verden som paret trodde de rådde over er kollapset og de har kun hverandre igjen – derfor er det vondt at kjærligheten de en gang følte er borte. 

Plutselig en dag dukker deres tidligere forbindelse Kurt opp, og da Edgar samtidig blir rammet av noe som ligner et hjerteinfarkt, tas de første stegene i en danse macabre. Det er en dans som kanskje vil forandre tilværelsen for alltid.

Den høyt anerkjente forfatteren August Strindberg gir oss et intenst drama, som ble omtalt som «forskrekkelig» og «skakende» da det ble skrevet i år 1900. Det skulle ta flere år før et teater våget å sette opp Dødsdansen. Først i 1909 sto urpremieren på Intima Teatern i Stockholm.

Skuespillerekteparet Madeleine Brandtzæg Nilsen og Øyvind Brandtzæg spiller hovedrollene. Regissør Fredrik Longva er nyutdannet fra Kunsthøgskolen i Oslo og Dødsdansen er hans regidebut. Forestillingen produseres i samarbeid med Turnéteatret i Trøndelag og turnerer våren 2020.

Samarbeidsprodusjon med Turnéteatret i Trøndelag
turneteatret.no
Premiere på Studioscenen 2. november 2019

MEDVIRKENDE

Regi Fredrik Longva
Scenografi og kostymer Katrin Bombe
Lysdesign Roger Indgul

 

REGISSØR
Fredrik Longva er nyutdannet regissør fra Teaterhøgskolen på KHiO som debuterer med Dødsdansen. I fjor satte han opp en scenisk lesning av Daria Osipovas RING RING RING som hadde urpremiere under Dramatikkfestivelen i Oslo i juni – og som også ble spilt i Teaterkjelleren. Neste høst skal han regissere Fruen fra havet på Gamle Scene.

SCENOGRAF OG KOSTYMEDESIGNER
Katrin Bombe er en tysk scenograf og kostymedesigner som er utdannet ved Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam. Hun har siden jobbet både med teater, opera og film. Hun har samarbeidet med regissørene Susanne Kennedy (Ruhrtriennale og Toneelgoep), Jakop Ahlbom (Staatsteater Mainz og Deutsche Oper, Berlin), Leonie Kubigsteltig (Schauspiel Kiel) og Paul Kneriem & Nina Spijkers (Toneelschuur Producties). På Tvillingenes dagbok ved Trøndelag Teater i 2016 samarbeidet hun med regissør Maren E. Bjørseth. De fortsatte samarbeidet med Emilia Galotti i Haarlem og Amsterdam og Alt jeg ikke husker på Studioscenen i fjor. Bombe har også ansvar for scenografi og kostymer på Den hemmelige hagen som nå går på Gamle Scene. 

LYSDESIGNER
Roger Indgul har vært ansatt ved Trøndelag Teater siden 1997. Han har han lang erfaring innen lysdesign både i og utenfor teatret og har designet lys både på konserter, events og show, samt gjort en rekke lysdesign for spel i Trøndelag.

PRESSEOMTALER

– Sterkt teater
– Tett, intenst og mesterlig teater som får oss til å tenke at ja, det er faktisk synd på oss mennesker
– Øyvind Brandtzæg (…) gjør sterkt inntrykk (…) aldri før har jeg opplevd ham som en karakterskuespiller av et slikt format
– Ved siden av Øyvind Brandtzæg, som lever seg inn i Edgar så sterkt at vi nesten får sympati med den tyranniske mannen, står både Madeleine Brandtzæg Nilsen og Ole Christian Gullvåg for store skuespillerprestasjoner
– De som vil oppleve at det går an å bore i dybden i menneskenaturen og samtidig le av djevelskapen vi bærer på, kan besøke Studioscenen
Trygve Lundemo
Adresseavisen

 

– Sterkt om ekteskapelig uhygge
– Brandtzægs tolkning av den infame fyren gir både grøsninger og litt sympati
– Dette er en av de beste prestasjonene jeg har sett av steinkjerbyggen på scenen
– Det lar seg ikke gjøre å gå uberørt ut av teatersalen etter en slik levering
Eva Hilde Murvold
Trønder-Avisa

 

– Svart, innsiktsfullt og humoristisk om eit ekteskap som har enda i gjensidig fangenskap
– Det slår meg kor forbløffende moderne Strindbergs tekst framleis er
– Dei tre på scena leverer eit intenst og ganske fysisk kammerspel av høg klasse
Dødsdansen er i Fredrik Longvas gode regi blitt ei innsiktsfull og velspela oppsetjing, eit intenst og fengslende drama
Amund Grimstad
Klassekampen

 

– treffer blink
– Fredrik Longva klarer på mesterlig vis å få fram de mange nyansene
– mesterlig skuespill
– Øyvind Brandtzæg sin trønderske tolkning av Edgar er så god at det er vanskelig å ikke la seg totalt rive med
– anbefales alle og enhver
Vegard Holt Sannesmoen
Under Dusken

 

– et humoristisk blikk på ekteskapet fra helvete
– Det er åpenbart at Dødsdansen er blitt en underholdende og morsom forestilling, og jeg er sikker på at det trønderske publikummet vil sette pris på den
Willy Walder
Norsk Shakespeare Tidsskrift