Det latterlige mørke

av Wolfram Lotz

Spilles Gamle Scene

7.2.19 - 22.3.19

Varighet

Ca 2 timer 10 minutter. Forestillingen spilles uten pause.

Priser

  • Ordinær

    315,-

  • Honnør

    265,-

  • Barn /
    student

    155,-

  • Grupper
    Over 10

    265,-

“Et menneskesinn er i stand til alt – fordi det inneholder alt, hele fortiden og hele fremtiden.”*

Inspirert av Joseph Conrads Mørkets hjerte og Francis Ford Coppolas Apokalypse nå!, følger vi i Det latterlige mørke to soldater på vei dypt inn i Afghanistans jungel for å finne den utilregnelige oberstløytnant Deutinger.

På reisen inn i mørket møter de en fisker utdannet i pirateri fra Høyskolen i Mogadishu, en selger fra Balkan og andre vittige og vanvittige personer. Den prisbelønnede tyske dramatikeren Wolfram Lotz har skrevet et stykke om vår manglende evne til å forstå den fjerne krigen, andre kulturer og til slutt, oss selv. Det blir latterlig og mørkt.

Joseph Conrads roman Mørkets hjerte, utgitt i 1899, har vært gjenstand for tolkning og adapsjon av en rekke kunstnere. Romanen er sett som et skarpt angrep på vestlig kolonialisme, men også som en tendensiøs skildring av den afrikanske befolkningen. I Conrads historie står både fundamentale politiske, ideologiske, historiske og personlige konflikter på spill samtidig – det er kanskje også derfor historien overlever stadige overføringer i tid og sted, det være seg Kongo, Vietnam eller Afghanistan.

Det latterlige mørke er skrevet som et hørespill. Jonas Corell Petersen, en av de fremste i en ung generasjon regissører, skal sette dette i scene. Med seg har han scenograf Nia Damerell og lydkunstner Lasse Marhaug. Når de gir seg i kast med Lotz’ tekst, kan vi vente en morsom og levende forestilling med et ekspressivt lydbilde.

* Joseph Conrad Mørkets hjerte

MEDVIRKENDE

Regi Jonas Corell Petersen
Scenografi og kostymer Nia Damerell
Lysdesign Øyvind Wangensteen
Musikk Lasse Marhaug

 

REGISSØR
Jonas Corell Petersen er en dansk teaterregissør, utdannet på registudiet ved Kunsthøgskolen i Oslo. Han har også studert teatervitenskap, kunsthistorie og filosofi ved Københavns Universitet. Han har blant annet satt opp Unge Werthers lidingar (Det Norske Teatret) en forestilling han mottok den europeiske Fast Forward-prisen for – Tro håp og kjærlighet (Trøndelag Teater), ZOO (Black Box Teater / Teaterhuset Avant Garden), Røverane (Det Norske Teatret), Das Grosse Heft (Staatstheater Stuttgart) og Othello (Staatstheater Braunschweig). Han har både skrevet og satt opp Øy, Vi tygger på tidens knokler og Arbeidstittel: Savnet fellesskap ved Nationaltheatret. Vi tygger på tidens knokler og Øyvar nominert av Natt og Dag for beste scenekunst. Han er blitt nominert til Heddaprisen i klassen for beste regi for sine oppsetninger Unge Werthers lidingar (2011)Eg/Ik/Ich/I (Det Norske Teatret/Toneelmakerij) og Baby (Nationaltheatret) (2013). Røvarane var nominert til Heddaprisen for årets forestilling (2014). Eg/Ik/Ich/I vant Heddaprisen i klassen for beste barne- og ungdomsforestilling, i tillegg til at den ble nominert for særlig kunstnerisk innsats.

SCENOGRAF OG KOSTYMEDESIGNER
Nia Damerell er utdannet scenograf og kostymedesigner ved Akademi for Scenekunst (Høgskolen i Østfold), Statens Teaterskole i København og NYU. Hun har tidligere jobbet med dans og teater i Norge, Danmark, Tyskland, Nederland og Polen. Av oppsetninger kan vi nevne: Baby, Vi tygger på tidens knokler, Øy, R.U.R. – Rossums Universal-Roboter og Nostalgi 2175 og Arbeidstittel: Savnet fellesskap (Nationaltheatret), ZOOSkogane, Eg/Ik/Ich/I, Røvarane, Unge Werthers lidingar og Antigone (Det Norske Teatret), Meldinger ut i rommet (Teatret Vårt), Don Quijote, Underkastelse og Persona (Ålborg Teater) og Das Grosse Heft (Staatstheater Stuttgart). Her på Trøndelag Teater hadde hun ansvar for scenografi og kostymer på Tro, håp og kjærlighet (2011), Glassmenasjeriet (2017) og Byggmester Solness (2018). For Glassmenasjeriet ble hun nominert til Heddapris for beste scenografi/kostymedesign.

LYSDESIGNER
Øyvind Wangensteen er fast ansatt lysdesigner på Nationaltheatret. Han har hatt lysdesign på over hundre produksjoner og jobbet ved de fleste teatre i Norge. Gjengangere ved Den Nationale Scene, Desse auga ved Rogaland Teater, Isslottet ved Den Norske Opera, Andre verdenskrig ved Det Norske Teatret, Cabaret ved Nordland Teater og Besøk av gammel dame og Søndagsskolen her på Trøndelag Teater er noen av dem.  Han har samarbeidet med Jonas Corell Petersen på mange oppsetninger, bl.a Vi tygger på tidens knokler, Øy og Arbeidstittel: Savnet fellesskap, alle på Nationaltheatret. Han fikk Heddaprisen i 2011 for lysdesignet til Ti liv! – Komilab nr. 3 på Torshovteatret.

MUSIKK
Lasse Marhaug  har siden starten av 90-tallet markert seg som en av de mest aktive i den mye omtalte norske støyscenen med et hundretalls plateutgivelser og en rekke turneer bak seg. Han har vært aktiv både som soloartist og med forskjellige prosjekter. Marhaug har også gjort en drøss samarbeidsprosjekter med andre artister. Han har jobbet med musikk til dans, video og teater. Han driver plateselskapene Pica Disk og Prisma Records, samt bokforlaget Marhaug Forlag.

PRESSEOMTALER

– Mektig og merkelig teater
– «Likegyldig» er det eneste adjektivet jeg kan komme på i farten som ikke på en eller annen måte beskriver «Det latterlige mørke»
– Den visuelle rammen rundt disse scenene er både magisk og foruroligende. Det er kult at teatret har valgt å spille dette på Den gamle scene, og ikke i en moderne blackbox
– Terningkast 5
Ole Jacob Hoel
Adresseavisen

– Setter ny standard for ektefølt scenekunst
– Trøndelag Teater seirer med forlokkende og «fresht» teater
– Humor og konstant nedbryting av den fjerde veggen er stykkets bærebjelker helt fra begynnelsen
– Stykket leverer på elegant vis skarp kritikk av den kulturen og de samfunnsstrukturer vi blindt tar del i, og formidler tilgjengelig, bekmørk humor på sitt beste
– Hvis du vil få med deg det beste Trøndelag Teater noensinne har satt opp bør du kjappe deg og kjøpe billett
Inga Stenøien
Under Dusken

VIDEO