Spilles på Gamle Scene
15.9.18 - 27.10.18
Varighet
Ca. 1 time 30 minutter. Forestillingen spilles uten pause.
Priser
- Ordinær
295,-
- Honnør
250,-
- Barn /
student150,-
- Grupper
Over 10250,-
En byggmesters fall
Han er på toppen av karrieren. Han har makt og suksess. Så inntar en vakker og vital kvinne hans liv. Med Eindride Eidsvold og Mari Hauge Einbu i rollene som byggmester Solness og Hilde Wangel er det duket for Ibsen-tolkning av ypperste klasse.
Byggmester Solness er en selvlært arkitekt og har gjennom sin karriere blitt en mektig mann i hjembyen. Men suksessen har kostet hans omgivelser dyrt. På kontoret holder han sine medarbeidere nede og i hjemmet er ekteskapet havarert. Byggmesteren er på sin side sikker på at hans lykke er skjebnebstemt, og at dette rettferdiggjør hans handlinger.
Byggmester Solness ble skrevet i 1892, og innleder siste fase av Henrik Ibsens forfatterskap. Stykket leses ofte som en del av dikterens kunstneriske skriftemål. Det er et drama om kunsten og livet, om alderdommens møte med ungdommen og drømmen om det uoppnåelige. Det er de fundamentale mellommenneskelige relasjoner som løftes opp og frem, når Ibsen skildrer en mann som ofrer sin egen og andres lykke for sitt arbeid. Lykken blir til sist ikke annet enn et luftslott.
Trøndelag Teater har en lang og stolt tradisjon for å spille Ibsen. De seneste årene har flere regissører markert seg med Ibsen-tolkninger i et moderne visuelt formspråk. Til å lage Byggmester Solness har vi denne gangen invitert regissør Johannes Holmen Dahl, scenograf Nia Damerell og lysdesigner Eivind Myren – en trio mange stiftet bekjentskap med gjennom fjorårets suksess Glassmenasjeriet.
MEDVIRKENDE
Regi Johannes Holmen Dahl
Scenografi og kostymer Nia Damerell
Lysdesign Eivind Myren
REGI
Johannes Holmen Dahl har master i regi fra KHiO. Masteroppgaven hans var Leonce og Lena her på Trøndelag Teater i 2015. Dahl har siden regissert oppsetninger både i Norge, Sverige og Danmark. Vi kan nevne Barnet og I lodjurets timma (Dramaten), Underkastelse og Don Juan (Ålborg Teater), Antigone (Det Norske Teatret) og La deg være (Nationaltheatret). For den sistnevnte ble han nominert til Heddaprisen 2017 i kategorien beste regi. Fjorårets oppsetning Glassmenasjeriet her på Trøndelag Teater ble en stor suksess med to Heddapriser – bl.a for beste regi – og tre andre nominasjoner.
SCENOGRAF OG KOSTYMEDESIGNER
Nia Damerell er utdannet scenograf og kostymedesigner ved Akademi for Scenekunst (Høgskolen i Østfold), Statens Teaterskole i København og NYU. Hun har tidligere jobbet med dans og teater i Norge, Danmark, Tyskland, Nederland og Polen. Av oppsetninger kan vi nevne: Baby, Vi tygger på tidens knokler, Øy, R.U.R. – Rossums Universal-Roboter og Nostalgi 2175 (Nationaltheatret), Zoo, Skogane, Eg/Ik/Ich/I, Røvarane, Unge Werthers lidingar og Antigone (Det Norske Teatret), Meldinger ut i rommet (Teatret Vårt) og Don Quijote og Underkastelse (Ålborg Teater). Her på Trøndelag Teater hadde hun ansvar for scenografi og kostymer på Tro, håp og kjærlighet i 2011. For Glassmenasjeriet i fjor ble hun nominert til Heddapris for beste scenografi/kostymedesign.
LYSDESIGN
Eivind Myren har vært fast lysdesigner på Trøndelag Teater i over ti år. Av produksjoner han har jobbet med kan nevnes Les Misérables, Spring Awakening, En folkefiende, Rock’n Roll Wolf, Et dukkehjem, Når vi døde våkner, Hedda Gabler, Hvem er redd for Virginia Woolf? og Robin Hood – Rai Rai i Sherwoodskogen. For arbeidet med Fedra ble han nominert til Heddapris for beste lysdesign i 2013. Han har også designet lys for flere spel som Karolinerspelet i Tydal, Elden på Røros, Spelet om Heilag Olav på Stiklestad og Den siste viking i Statsbygd. Myren var ansvarlig for lysdesignet under åpningssermonien under Ungdoms-OL på Lillehammer i 2016. I fjor samarbeidet han med Dahl og Damerell i vår suksess på Studioscenen, Glassmenasjeriet.
PRESSEOMTALER
“Scenekunst på høgt nivå”
– Ei minimalistisk oppsetjing, framført i full tillit til tekst, skodespelarar og ikkje minst publikum
– Faktisk har eg aldri sett ei Ibsen-oppsetjing som tydelegare syner kor moderne Ibsen var
– Eindride Eidsvold er overtydande som byggmesteren. Lågmælt, og med stoisk ro
– Det heile blir gjort så enkelt, så tydelig og så godt. Dette er scenekunst på høgt nivå
Amund Grimstad
Klassekampen
– Ærlig talt. Når alvoret spiller hovedrollen
– Stort alvor, dyp oppriktighet
– La oss forestille oss at alle rolleskikkelsene i «Byggmester Solness» er oppriktige mennesker. De later ikke som. De mener det de sier, og de sier det de mener. Hvordan ville det se ut?
– en fortelling om hvor subjektive ulike virkelighetsforståelser kan være
– Skuespillernes ansikter uttrykker rollefigurenes følelser, så klart og tydelig at ingenting er til å ta feil av
– Terningkast 5
Lillian Bikset
Dagbladet
– skarpskårent tilberedt
– Enkelt, elegant og virkningsfullt
– De spiller til gjengjeld godt i denne oppsetningen, Eidsvoll med en melankolsk passivitet som tilsettes livgivende energi av Einbus konfronterende ungdommelighet
Ole Jacob Hoel
Adresseavisen
– en stram og ikke minst velspilt forestilling det er vel verdt å få med seg
Finn O. Fosmo
Malviknytt
– En forestilling ribbet for dekor og store fakter. Det kler Ibsen usedvanlig godt å være naken
– Det er å ta Ibsens tekst på alvor og løfter dramatikken frem på en måte vi sjelden får se
Willy Walder
Norsk Shakespearetidskrift
– Eindride Eidsvolls Solness er ein mann med stålkontroll. Han speler rolla med perfeksjonisme
– Mari Hauge Einbu spelar Hilde Wangel med trolsk fantasi
– Visuelt er især ljosdesignet magisk
Bent Kvalvik
Dag og Tid