Spilles på Hovedscenen
15.6.20 - 18.12.20
Varighet
Ca. 1 time 25 minutter. Spilles uten pause.
Priser
- Ordinær
315,-
- Honnør
250,-
- Barn /
student210,-
- Grupper
Over 10250,-
Den nødvendige samtalen om klima, olje og miljø må tas – men kan den i en polarisert tid også tas med humor? Forfatter, kåsør og skuespiller Marianne Meløy er ikke i tvil om svaret på akkurat det.
Det finnes i hvert fall tre bunnlinjer. En økonomisk, en økologisk og en menneskelig. Men kan regnskapene gå opp?
Bunnlinjan er et slags livsregnskap ispedd både molteloven, granplanting og forvaltningsansvar; her fabulerer Meløy rundt et begrep som økonomene så langt har hatt førsterett på. På vandringen møter vi et rikt karaktergalleri som har ulike svar på hvor bunnlinja er, og hvor mange bunnlinjer som faktisk finnes. Forestillingen er en generasjonssamtale om ressurser, miljø og hva som virkelig teller i det store regnskapet. Og hvorfor vi ikke lærer av feilene som blir gjort.
I 2016 satte Trøndelag Teater opp Bunnlinja, en fortelling om en (fot)tur rundt ei øy, samt noen sidespor til både tog, hurtigruter og hotelldoer. Nå går Meløy turen på nytt og byr på en oppdatert historie med flere strand- og bunnlinjer. Med seg har hun sin venn og musikalske kompanjong Trygve Brøske.
Duoen Meløy og Brøske (Brøløy) har en lang fartstid sammen. De har skrevet musikaler, soloforestillinger og kammeroperaer som Stemt, Kommentarfeltet, KibergOdysseen og Krenket, vern barnet. Brøløy driver også konsertserien Nye Hjorten i Trondheim.
Vi spiller Bunnlinjan tre ganger i juni – og kommer tilbake med flere forestillinger fra 31. august.
MEDVIRKENDE
Trygve Brøske
Manus Marianne Meløy
Musikk Trygve Brøske
Regi Ivar Tindberg
Lys- og videodesign Tommy Geving
Trygve Brøske er pianist og komponist bosatt i Trondheim. Han er en svært allsidig musiker som arbeider som folkemusiker, cabaretmusikant og klassisk pianist i en stadig mer forvirrende blanding. Som komponist har han i det
siste markert seg med bestillingsverk til bl.a Alpaca Ensemble, Nordnorsk Opera og Symfoniorkester og Oslo Kammerakademi. Trygve er initiativtaker og kunstnerisk leder for Stangvikfestivalen. Han er ansatt som førsteamanuensis i klaverfag ved NTNU, Institutt for Musikk.
Marianne Meløys første rolle var å parodiere sin far på revyscenen i Alsvåg i Vesterålen. Hun er skuespiller på Trøndelag Teater, der hun har spilt en mengde mennesker, figurer og dyr. Marianne har etablert seg som en svært viktig stemme både som kåsør og dramatiker, med fokus på tekster som direkte eller indirekte har med ytringsfrihet å gjøre.
Brøløy (Meløy og Brøske) har en lang fartstid sammen som strekker seg tilbake til barneteatret Hallo lille Pyse for Uka 93 i Trondheim. Av andre forestillinger de har skrevet sammen kan nevnes Norge Midt-Norge, Ingen nordmenn savnet og musikalen Gro. De gjorde stor suksess på Trøndelag Teater med Mariannes soloforestillinger Stemt (2013) og Bunnlinja (2016). I det siste har Brøløy også markert seg som operakompani med kammeroperaene KibergOdysseen, Nordnorske Festspillene 2014 (idé Anne Lise Berntsen, regi Ivar Tindberg) og Kommentarfeltet, Trondheim Kammermusikkfestival 2015 (regi Øyvind Brandtzæg). I 2017 urfremførte de Geirfuglens død med Trondheim Symfoniorkester: En obokonsert og en fabel om liv, arter, fenomen, kulturer og ting som kommer og går, og om noen som består. Høsten 2019 hadde de premiere på kammeroperaen Krenket – vern barnet! i samarbeid med Tronheim Kammermusikkfestival og Trondheim Vokalensemble (regi Ivar Tindberg). De driver konsertserien Nye Hjorten i Trondheim.
Ivar Tindberg har samarbeidet med mange av våre fremste skuespillere, sangere og komikere og hatt regioppgaver ved de fleste av de større norske scenene. Av forestillinger kan nevnes: Den fjerde nattevakt og Viva la Mamma (Den Norske Opera og Ballett), Den stundesløse og Wendy & Peter Pan (Den Nationale Scene), I blanke messingen, Amadeus og The Sound of Music (Hålogaland Teater), Postkort fra Lillebjørn og Oliver! (Oslo Nye Teater), Tonje Glimmerdal og Kva nashornet såg (Det Norske Teatret), Tryllefløyten (Fredriksten Festning) og Eugene Onegin (Arctic Opera). Tindberg har tidligere samarbeidet med Marianne Meløy og Trygve Brøske blant annet med operaen KibergOdysseen (2014) og kammeroperaen Krenket – vern barnet! (2019). På Trøndelag Teater har han hatt regien på Bønder i solnedgang (2000), Fordi jeg fortjener det (2001), Bunnlinja og Karlsson på taket (2016)
Tommy Geving har arbeidet med lys siden 1994, ble i 1998 tilknyttet Trøndelag Teater og i 2006 ble han ansatt som lysmester. Hos oss har han hatt lysdesign på en rekke forestillinger, deriblant En gorilla søker hjem, Ifigeneia, Tro, håp og kjærlighet, Prinsessedrama, Pseudonymet, Jeanne d’Arc, Dager under, Suffløren, Bunnlinja, Begynnelser og Brødrene Karamasov. I jubileumsforestillingen Armod og edelt sinn i 2016 fikk han oppdraget med å gjenskape 1800-tallets lyssetting – med moderne virkemidler uten bruk av levende lys. Dette førte ham til Tiroler Landestheater i Innsbruck i fjor for å ha lysdesign på operaen Merope.
PRESSEOMTALER
– Rå harselas, ømme minner og forsiktig fremtidstro
– Marianne Meløy kan kunsten å underholde et publikum, i mimikk og kroppspråk, rå humor og levende samfunnsengasjement
– vi glemmer ikke at Marianne Meløy er til stede, heller ikke hennes perfekte musikalske kompanjong. Trygve Brøske er selvsagt helhjertet til stede i de spesialskrevne fine sangene til forestillingen, men også med utdypning og stemningsskapende musikalsk dekor.
– Terningkast 5
Ole Jacob Hoel
Adresseavisen
—
Etter premieren på Bunnlinja i 2016 skrev pressen:
– Marianne Meløy er i toppform
– morsom og lydhør forestilling
– Terningkast 5
Ole Jacob Hoel
Adresseavisen
– Å du herlige Meløy
– det er sjelden å oppleve en så skarp, slående og kunnskapsrik penn, og det er sjelden å oppleve en så slående ekte, naturlig, morsom og så tilstedeværende skuespiller som Marianne Meløy
Audhild Øye
Avisa Sør-Trøndelag
– Topp tur til Bunnlinja
– Det er bare å bøye seg i det man står og går i og ta av seg det man har på hodet for Marianne Meløy og Trygve Brøske
Finn O. Fosmo
Malviknytt