Spilles på Gamle Scene
15.3.17 - 26.4.17
Varighet
Ca. 3 timer inkludert pause
Priser
- Ordinær
295,-
- Honnør
275,-
- Barn /
student160,-
- Grupper
Over 10275,-
Myldrende mesterverk
Besatt av øyeblikket. Preget av kaos og motsetninger. De vil ha kjærlighet og de vil ha penger. Karakterene i Brødrene Karamasov manøvrerer i en brytningstid der destruktive idéer er i fri flyt.
Brødrene Ivan og Aljosja samt deres halvbror Dmitrij er kommet tilbake til faren, den amoralske vellystingen Fjodor Karamasov, sitt hus. Like etter blir faren funnet død. Romanen utforsker teologiske og filosofiske temaer. Personene i Brødrene Karamasov er ekstreme, og driver sine besettelser så langt at de nærmest blir til det motsatte. Kjærlighet nærmer seg hat og hat nærmer seg kjærlighet.
– Dette med fremveksten av farlige idéer i en brytningstid oppleves ubehagelig relevant for tiden, sier regissør Ole Johan Skjelbred om tematikken i Dostojevskijs aller siste verk fra 1880. Skjelbred er kjent for sitt særegne og stilistiske scene-språk, og i 2015 ble han Hedda-nominert for oppsetningen av Moby Dick på Trøndelag Teater. Når Skjelbreds tankegods og visuelle grep nå kombineres med en av litteraturens store mesterverk, så er det duket for en pirrende og frisk forestilling.
– Det gir en stor frihet å ha et så stort og mangfoldig materiale å lage teater ut av. Det sier seg selv at man ikke kan ta med alt, men jeg blir veldig inspirert av romanens form, og ønsker i stor grad å følge denne. Forestillingen skal bli like myldrende, anekdotisk og full av innfall.
MEDVIRKENDE
Dramatisert av Ole Johan Skjelbred
Regi og scenografi Ole Johan Skjelbred
Kostymer Ane Aasheim
Lysdesign Tommy Geving
PRESSEOMTALER
– Trøndelag Teater har gjort det igjen. Dostojevskijs storverk Brødrene Karamasov er blitt en smart, frekk og forførende forestilling
– …bare å lene seg bakover og nyte tre timer med Dostojevskijs episke historie med åtte skuespillere i toppform
– Nå er det bare å hoppe på et fly, og la Brødrene Karamasov stå for resten av kvelden
– Terningkast 5
Per Christian Selmer-Andersen
Aftenposten
– Det interessante her synes jeg først og fremst er Skjelbred sitt grep
– Her blander vi puddelhår, 70-tall og 80-tall, og kjønn og tid er ikke så veldig viktig. Han plasserer opp kontraster mellom dekadanse og dyp eksistensiell tvil, og jeg synes det er så smart løst
– Det setter i gang tanken min, at det varer lenge etter det er slutt
Karen Frøsland Nystøyl
NRK Kulturnytt
– Gåtefull lek på ramme alvor
– Forestillingen er en godtepose av metahumor, den spiller ut det teatralske inntil det urkomiske og er et oppkomme av påfunn der skuespillerne imponerer
– Terningkast 5
Guri Hjulstad
Trønder-Avisa
– Sikkerhetsnett? Nei takk. Dette er en innstilling vi bejubler, også den facinerende blandingen av det eksepsjonelle som følger med
– At Fjodor spilles av Hildegunn Eggen gir en fiks twist på det hele … Og så gjør Hildegunn Eggen alltid noe spesielt med sine rollefigurer
Ole Jacob Hoel
Adresseavisen