Bevis

av David Auburn (orginaltittel Proof)

Spilles Hovedscenen

31.1.03 - 10.3.03

Priser

  • Ordinær

    235,-

  • Honnør

    170,-

  • Barn /
    student

    125,-

  • Grupper
    Over 10

    200,-

I en alder av 22 år har matematikeren Robert tilført vitenskapen tre revolusjonerende bevis. Etter dette er kursen staket ut – i retning galskap. Datteren Cathrine har arvet farens intellektuelle anlegg (og frykter selvfølgelig de mindre attraktive genene). Storesøster Claire bringer med seg et fasjonabelt pust av Manhattan da hun må ta turen til Chicago etter farens død. Hun vil selge huset og ta med seg Cathrine til New York. Og det må også ryddes opp i matematikerens papirer… 

Historien tar en overraskende, mystisk vending. Auburn holder listig tilbake opplysninger. Som en tryllekunstner drar han den ene kaninen etter den andre opp av sin dramatiske hatt. Han leker med karakterene, som leker med hverandre. Og han leker katt og mus med oss.

Bevis er som en kriminalhistorie. Gradvis avdekkes fortiden. Hva slags forhold har de hatt til hverandre i denne familien? Hvilke valg har de tatt? Hvordan har farens galskap innvirket på de to døtrenes liv? Auburn stiller mange spørsmål. Om tvil. Og om tro. I matematikken finnes faktiske bevis å støtte seg til. Men i livet? Her finnes ingen fasit. Et mennesket lar seg ikke “utregne” eksakt.

Samme år som Et vakkert sinn ble tildelt Oscar for beste film får David Auburn Pulitzer-prisenTony Award og mange andre priser for Bevis. Filmen og teaterstykket tar fatt i den nære sammenhengen mellom galskap og genialitet. Auburn skuespill (fra 2001) har siden feid over de største scener i verden – fra Broadway via Japan til Londons West-End – med kjentfolk som Jennifer Jason-Leigh, Anne Heche og Gwyneth Paltrow i den kvinnelige hovedrollen. (Paltrow skal spille Cathrine i filmversjonen).

Trøndelag Teater er først ute her til lands med Bevis – og i denne stjernerollen for en ung skuespillerinne møter du en av våre største: Laila Goody. Hun har mottatt de gjeveste utmerkelsene som finnes i faget: Gösta Ekmans Pris, Per Aabels Ærespris, Radioteatrets Blå Fugl og Gullruten som årets beste skuespiller (2002). Nå er hun filmaktuell i rollen som Tuva, i Jonny Vang, som får premiere i februar.

MEDVIRKENDE

Jan Hårstad
Laila Goody
Kikki Stormo

Regi Kjetil Bang-Hansen
Scenografi Helge Hoff Monsen

PRESSEOMTALER

Adresseavisen:
Overbevisende om genialitet og galskap
Laila Goodys suverene spill topper god oppsetning av Broadway-suksessen Bevis.

Utgangspunket er dristig med Hovedscenen som arena for et kammerspill uten stor litterær tyngde. Men – med en sentral rolle som i overbevisende tolkning kan forsvare stoffet i en slik krevende ramme. Laila Goody har kapasitet til dette som krumtapp i en sterk ensemble-innsats.

Slik blir stykket – og forestillingen – en hyllest både til lysende talent og til godt håndtverk. Det samme blir Trøndelag Teaters oppsetning.

Dagbladet:
Strålende Goody
Bevis vant Pulitzerprisen som beste nye skuespill i USA i 2001. og regissør Kjetil Bang-Hansen har løst den ligningen som skal til for å sette opp dette stykket.

Men forestillingen er likevel først og fremst Laila Goodys. Hun gir ansikt, kropp, stemme og sjel til Catherine. Hun gjør en fabelaktig prestasjon. Følelsene kan leses rett ut av ansikt og kropp, med plutselige sømløse skift, uten falsk tone.

Stemmen bærer rommet, klinger klart og tydelig i hver nyanse uten å presses. Det er simpelthen stort å se på, og gjør en elegant, men også “flink” tekst til noe mer og viktigere.

VG:
Håndfast “Bevis”
Goody, Goody! Vi har sett norsk teaters fremtid, og Laila er bare fornavnet. “Bevis” får du på Trøndelag Teaters hovedscene.

Laila Goody har allerede gjort mye fint på Nationaltheatret, på Torshov og foran filmkamera. Men aldri har hun vært bedre enn i rollen som Catherine. Teater er på mange måter tilfeldighetenes spill, og nettopp dette lykketreffet handler både om skuespillerens kunstneriske modenhet og den kompetente forløsning som teaterveteranene Kjetil Bang-Hansen (regi) og motspiller Jan Hårstad åpenbart har bidratt til.

Aftenposten:
Varmt og ekte drama
Ektefølt, varmt og velspilt om genialitet og galskap.

Dette er ganske enkelt et godt komponert psykologisk drama, fikst regissert og utsøkt spilt.

Kulturnytt, NRK:
Mesterlig drama på Trøndelag Teater
Det går år og dag mellom hver gang vi møter ny dramatikk som så til de grader tar tak i nåtidsmenneskets livsvilkår. Og gripende blir det med Laila Goodys strålende rolletolkning av den unge jenta Catherine.

Klassekampen:
Genialitet og galskap
Et uvanlig godt manus, regi som yter full rettferd og eit samkjøyrt ensemble. Kva meir kan ein ønske seg?

Laila Goody er det vanskelig å finne ord for. Ei slik innleving og utstråling, men aldri poserande. Smålåten, tilbakehalden, nesten litt sjenert, men gnistrande og temperamentsfull når det krevst. Ho har et grep om tekst, innhald og ikkje minst publikum som er formidabelt.

Trønder-Avisa:
Overbevisende bevis
Laila Goody har hovedrollen som Catherine. Om henne er det bare en ting å si: Fantastisk.