Berlinerpoplene

av Anne B. Ragde

Spilles Hovedscenen

4.11.06 - 23.6.07

Varighet

2 timer 45 minutter inkludert pause

Priser

  • Ordinær

    295,-

  • Honnør

    210,-

  • Barn /
    student

    150

  • Grupper
    Over 10

    255,-

Det er dårlig stell med den en gang så stolte gården Neshov på Byneset. Med den avholdte bonden Tallaks drukning, setter forfallet inn. Han var gårdens sjel, og gården døde med ham. Kona hans, nå på legd, har forlengst “lagt seg for”, og svigerdattera Anna tar styringen med det meste med hård hånd. Et egenrådig og beinhardt kvinnfolk som få eller ingen kan få seg til å like. Mannen hennes, Tormod, er en pusling og lite til kar. Tre gutter har de riktignok fått, men to av dem, Margido og Erlend, har med hver sin gode grunn flyttet tidlig hjemmefra.

Tor, den eldste, lever i sin egen verden. I grisefjøset. Svinerøkten og dyra betyr alt for denne einstøingen av svært få ord. Livet kunne fått en annen og lykkeligere utgang for Tor, om ikke moren infamt fikk slutt på forholdet hans til gravide Cissi. Datteren de fikk, Torunn, har han møtt én gang. Som voksen.

Så en dag får Anna slag. Motvillig samles alle brødrene på Neshov for et siste farvel med en kvinne som ingen, kanskje utenom Tor, vil savne. Torunn kommer også, for farens skyld. Han er helt fra seg da moren dør. Hva er det som har foregått i denne familien? Hva hadde hendt som gjorde at Margido tok avstand fra foreldrene sine? Og hva hadde Erlend opplevd i hjemmet som fikk ham til å flytte helt til København? Hvem kjenner sannheten om forholdene i familien? Og hvem orker å vedkjenne seg sine røtter, og
samtidig klare å leve videre med dem?

PRESSEOMTALER

– drivende underholdende teater med et pikant snev av tragedie
– god er også ensemblet med Harald Brenna som den følelses-fortumlede Tor i spissen. Hele familien – spilt av Trond-Ove Skrødal, Øyvind Brandtzæg, Ragnhild Sølvberg, Jakob Margido Esp og Tone Mostraum – for ikke å snakke om Jan Erik Berntsen som Erlends kjærlige danske venn – leverer et tett og balansert samspill.
– Han (Homlung) har skapt engasjerende og underholdende teater av Ragdes roman, ingen tvil om det.
VG

– Underholdende Berlinerpopler
– historien gjør inntrykk
Aftenposten

– smakfullt og effektivt
– Øyvind Brandtzæg oppviser ypperlig komisk timing som den nesten i overkant skrullete Erlend, men har en naturlig varme som hindrer i å bli en karikatur
Dagbladet

– Helt i ett med gårdsmiljøet ruver grisebonden Tor i Harald Brennas utsøkte tolkning
– Det aller beste er nemlig Per Kristan Solbakkens elegant stiliserte ramme i en scenografi som med en leken og treffsikker bruk av film/bilder/projeksjoner prikker inn miljøer og skiftende situasjoner
Adresseavisen

– Poplene blomstret
– Jeg mener det er god dybde i det, nesten noe Duunsk i mangelen på kommunikasjon. Det er folkelig og med morsomme replikker
– Terningkast 5
Trønder-Avisa

– Bygdesamfunn i tekno-landskap
– Tre store bevegelige kuber med foto- og videoprojeksjoner forteller oss, sammen med lydkulisser hvor vi er. Dette grepet gjør at de mange forflytningene fra sted til sted i historien fungerer veldig bra
– Et veldig fint grep ved forestillingen er farens utstrakte tilstedeværelse. Han lytter til og følger med på hva som skjer i huset. Denne underkuede nesten stumme mannen som kjenner til mange av familiens mørke hemmeligheter får med det en stemme, eller et uttrykk. For selv om han uttrykker mye, sier han lite
Dagsavisen

VIDEO