previous next
previous
next
Video thumbnail
play

Peer Gynt

av Henrik Ibsen
7.9.13 - 22.10.13 | Hovedscenen

Hjemme er Peer Gynt nasjonalromantiker på sin hals. Ut i den store verden spiller han kapitalist og keiser og selger seg inn som fredsmegler og velgjører. Rollene behersker han bra inntil forventningene blir for store. Da går han utenom. At verden ler av ham ser han ikke. Det er han for selvopptatt til.

I bygdesønnen og verdensmannen Peer Gynts univers glir eventyret og virkelighetens verden sømløst over i hverandre. Han dikter seg selv og verden rundt seg. Peer er et begavet menneske, men begavelsen lar han gå til spille. Han er på flukt fra alt og alle og flukten forveksles med frihet.

Hva er det med Peer Gynts scenetekke? Hvordan kan en karakter uten kjerne og ryggrad, med ulike masker og full av løgn, fortsatt forføre oss?
Peer Gynt er en av Ibsens mest fantastiske, lystige, alvorstunge og uforutsigbare tekster. Her sjong-leres det med kunstneriske former og frodige personskildringer. Det er en satire på nasjonal selvtilfredshet og samtidig en eventyrlig reise i individets indre. Peer Gynt er en tragikomedie og en sviende harselas. Vi elsker denne parodien på oss selv.

I 1874 spurte Ibsen Edvard Grieg om å komponere scenemusikken til Peer Gynt. Også for Grieg ble ironi og satire sentrale virkemidler, og underveis i arbeidet skrev han i et brev til en venn: «Og så har jeg gjort noe til Dovregubbens hall, som jeg bokstavelig ikke kan tåle å høre på, således klinger det af kukaker, av norsknorskhet og segselvnokhet! Men jeg venter meg også at ironien skal kunne føles. Især når Peer bakefter imot sin vilje nødsages til å si: ”Både dansen og spillet var katten klore meg riktig pent».

Til Peer Gynt har Trøndelag Teater inngått et samarbeid med Trondheim Symfoniorkester. De vil gjøre en nyinnspilling av Griegs musikk som skal brukes i forestillingen.

Medvirkende:
Peer Gynt (den gamle): Terje Strømdahl
Peer Gynt (den unge): Espen Klouman Høiner
Mor Åse: Janne Kokkin

Ingrid Bergstrøm, Mads Bones, Silje Lundblad, Olve Løseth, Helle Ottesen, Renate Reinsve, Kingsford Siayor og Trond-Ove Skrødal

VARIGHET

2 timer 50 minutter inkludert pause

ANSVARLIGE

Regi Marit Moum Aune
Scenografi Even Børsum
Kostymer Ingrid Nylander
Lysdesign Eivind Myren
Komponist Edvard Grieg

Musikken er innspilt av Trondheim Symfoniorkester under ledelse av Eivind Aadland

Hva pressen skriver

– Ny leken og aktuell Peer Gynt
– Høstens storsatsing på Trøndelag Teater har det den trenger for å sette spor.  Her er en Peer Gynt-variasjon blant de beste, og tydeligste
– Skuespillerne er på høyden. Spesielt er begge Peerene herlige, mor Åse også. Dovregubben er fin
– Regissør Marit Moum Aune har gjort en glimrende jobb
Peer Gynt på Trøndelag Teater kan anbefales. En fornøyelig aktuell versjon av et nasjonalepos Ibsen sjøl ikke trodde egnet seg til annet enn et lesestykke
Lars Erik Skjærseth
NRK

– Første del av Trøndelag Teaters Peer Gynt er strålende teater
– Det åpner vakkert og enkelt i Even Børsums uanstrengt visuelt klare scenografi
– Dette er også en teamjobb: Kostymene har funnet balansen, lysdesignet stramt og ensemblet opplagt og bruken av Griegs musikk en fin kontrast til det moderne grepet
Andreas Wiese
Dagbladet

– Trøndelag Teater gir oss en drivende morsom lek med Ibsen og en Peer Gynt som en tydelig politisk kommentator
– Espen Klouman Høiner gjør en kraftprestasjon som den unge Peer Gynt
Guri Hjulstad
Trønder-Avisa

– Godt tenkt, og delvis godt gjennomført revitalisering av Norges selvpiskende nasjonalepos
– Aldri har vel festene i Dovregubbens hall vært villere, aldri har Den grønnkledde blitt styggere
Ole Jakob Hoel
Adresseavisen

– Denne produksjonen er eit ensemble- og regiteater på sitt beste, og eit kollektivt løft av det heilt store, men også ei særs visuell framsyning
Amund Grimstad
Klassekampen

– Trøndelag Teater har skapt ei gnistrende og aktuell forestilling av klassikeren
– genial regi
– …fantastisk tolkning av både gamle Peer (Terje Strømdahl) og unge Peer (Espen Klouman Høiner). De utfyller hverandre på en strålende måte som gjør at Peer blir troverdig
– skuespillerne får teksten til å gnistre i ei forestilling som aldri står stille
Audhild Øye
Avisa Sør-Trøndelag

Array
(
)
Your browser is too old to view this site properly. You will need to install any modern web browser in order to see this page properly.