previous next
previous
next
play

Tolvskillingsoperaen

av Bertolt Brecht og Kurt Weill
15.9.11 - 12.11.11 | Gamle Scene

Tolvskillingsoperaen er ikke en musikal. Tolvskillingsoperaen er et teaterstykke med musikk. Og for et teaterstykke! Dette er politisk teater stappfullt av ramsalt og revolusjonær kritikk av et kynisk, korrupt samfunn der mennesker er redusert til uverdige kryp på desperat jakt etter økonomisk vinning.

Så hvorfor er det nødvendig å innlede en presentasjon av Tolvskillingsoperaen med å poengtere at vi ikke har med en musikal å gjøre? Jo, fordi musikken i denne forestillingen er så sterk at den har hatt en tendens til å slå knockout på teaterstykket den er en del av. Det vil vi gjerne gjøre noe med. Derfor er vår oppsetning av Tolvskillingsoperaen først og fremst en produksjon av Bertolt Brechts skuespill. Musikken til Kurt Weill er med, ja selvfølgelig. Den følger som en ren hitparade av velkjente sanger.

Vi befinner oss i Soho. Hovedpersonen Mackie Kniven er byens desidert farligste mann, ettersøkt for en rekke mord og vinningsforbrytelser. Derfor er det ganske overraskende at Tiger-Brown, byens politimester, er en av hedersgjestene i Mackies bryllup. På gjestelista finner vi også pastoren i tillegg til en rekke andre fremtredende personer. Men brudens far, Peachum, som også er sjefen til hele byens tiggerkorps, er negativ til bryllupet, og gjør alt hva han kan for å få Mackie fengslet. Dette skaper selvfølgelig hodebry ikke bare for Mackie og hans kone(r), men også for Tiger-Brown, presten og en haug med politikere, som ikke er interessert i å bli avslørt som de dobbeltmoralske hyklerne de faktisk er.

Tolvskillingsoperaen er en knyttneve av et teaterstykke, og vi har høye ambisjoner med oppsetningen. Derfor har vi engasjert en av Europas mest erfarne regissører til å lage den. Gabor Zsambeki har siden 1992 vært teatersjef ved det prestisjetunge Katona Teatret i Budapest. Han har tidligere satt opp forestillinger ved Nationaltheatret og Rogaland Teater, og dette er første gangen han besøker Trøndelag Teater.

VARIGHET

3 timer inkludert to pauser

ANSVARLIGE

Regi Gabor Zsambeki
Scenografi Csörsz Khell
Kostymer Milja Salovaara
Lysdesign
Eivind Myren
Musikalsk leder Åsmund Flaten
Oversettelse
Ragnar Olsen

Hva pressen skriver

– Flott Brecht på Trøndelag Teater
– Gratulerer Trøndelag Teater
– Her er det humor, råhet, ondskap og bedrag så det holder. Et særdeles godt komponert stykke teater
– Skuespillerne gjør en formidabel jobb. De er gode fortellere, rollefigurer og sangere
– Kort sagt er oppsetninga imponerende godt satt sammen
Lars Erik Skjærseth
NRK

– «Tolvskillingsoperaen» er uvanlig kreativt teater i Brechts sanne ånd
– Trøndelag Teater har høye ambisjoner når de setter opp Brechts klassiker, og de innfris
Lillian Bikset
Dagbladet

– Oppsetningen kler den gamle scenen. Det er dickensk atmosfære, enkle og virkningsfulle kulisser og enkle, men raffinerte scenografiske detaljer
– De sentrale rollene er meget godt ivaretatt. Det var på tide at vi fikk se det store talentet Mads Bones i en rolle som Mackie Kniven … en gjennomført kynisk og ond sjarmør. Ingrid Bergstrøm er herlig som Polly og Jan Grønli har avslappet autoritet som hennes far Peachum
Ole Jakob Hoel
Adresseavisen

– Mads Bones’ Mackie Kniven er en ung, sleip, selvsikker og ryggesløs; en velfungerende og gjennomført tvilsom «helt» – om enn en noe uvanlig Mackie. Ingrid Bergstrøms Polly Peachum er på alle måter hans verdige motstykke: En kraftfull overlever, en liten djevel både uti beregnende bokholderi og elskov
Jon Selås
VG

Array
(
)
Your browser is too old to view this site properly. You will need to install any modern web browser in order to see this page properly.